شناسهٔ خبر: 55956 - سرویس دیگر رسانه ها

شعیری: فرهنگ تالیفی در حوزه علم نشانه و معنا تولید می‌شود

حمیدرضا شعیری از تهیه و نگارش فرهنگی تالیفی درباره عبارات و اصطلاحات علم نشانه و معناشناسی خبر داد.

فرهنگ تالیفی در حوزه علم نشانه و معنا تولید می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمیدرضا شعیری نویسنده و محقق درباره آثار جدیدش گفت: این روزها در حال تهیه و تدارک یک فرهنگ تولیدی در حوزه نشانه و معنا هستیم که یک کار مشترک با دو دوست محقق دیگرم است. در این کار بهروز بختیاری از اساتید دانشگاه و مهدی سبزواری از گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور هم حضور دارند و با هم در تدارک این اثر مشارکت داشته‌ایم.

وی افزود: عنوان دقیق اثر مورد نظر، در پایان کار مشخص خواهد شد اما در کل، یک فرهنگ توضیحی علم نشانه و معناست. تولید چنین اثری بسیار مهم است چون فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه این علم، اصطلاحات زیادی را به وجود آورده و در ۱۰ سال گذشته هم عبارات و اصطلاحات زیادی در حوزه تحقیق و پژوهش این علم، به  کشورمان وارد شده است. درباره اصطلاحات و عبارات نشانه و معنا، نیازمند توضیحات شفاف هستیم. به علاوه مثال و نمونه هم لازم است.

این پژوهشگر نشانه‌شناسی گفت: به دلیل همین نیازها بود که فرهنگ مورد نظر را در دستور کار قرار دادیم. مخاطبانش نیز همه کسانی هستند که با حوزه نقد ادبی و مطالعات زبان‌شناسی سر و کار دارند؛ کسانی که پژوهش‌های نشانه‌شناسی انجام می‌دهند. برخی اصطلاحات بین زبان‌شناسی، ادبیات، نقد ادبی و نشانه‌شناسی مشترک است اما اصطلاحاتی هم هستند که خیلی تخصصی بوده از سال ۲۰۰۰ به این سو، وارد جهان علم شده‌اند.

شعیری درباره چگونگی مشارکتش در تولید این فرهنگ گفت: پایه و اساس اولیه کار را دو دوست دیگر انجام دادند و سپس کار را به من سپردند که از منظر تخصصی وارد بشوم. در حال حاضر یک سال است که این کار، پیش من است. من هم مشغول پیش بردن کار هستم و البته باید بگویم که زمان زیادی خواهد برد. چون باید نمونه و مثال به آن افزوده شود؛ توضیحاتش هم باید بومی باشد. برخی از اصطلاحات هم که جدید بوده و نیاز به معادل‌سازی دارند.

این منتقد ادبی درباره اثر دیگرش گفت: کار دیگرم، درس‌گفتارهایم درباره جهان نشانه و معنا را شامل می‌شود. سال‌هاست که در جلسات و سمینارهای مختلف، مطالبی را ارائه کرده‌ام که می‌توانند در قالب درس‌گفتار به کار پژوهشگران و دانشجویان بیایند. هر درس‌گفتاری که مشغول گردآوری‌اش هستم، روی یک موضوع خاص تمرکز دارد. در این درس‌گفتارها به مسائلی پرداخته‌ام و با همین پرداخت، موضوعاتی را تشریح کرده‌ام. به نظرم این اثر هم برای محققان و دانشجویان به ویژه دانشجویان دکترا مفید است.

وی درباره زمان اتمام دو اثر مذکور گفت: به هر حال، کارهای پژوهشی را در کنار دیگر کارهایمان پیش می‌بریم. امیدوار بودم هر دو اثر را تا پایان سال ۹۷ به اتمام و دست ناشر برسانیم. اما با توجه به شرایط و گستردگی کار، نمی‌دانم به زمان مورد نظر برسیم یا خیر.