شناسهٔ خبر: 56062 - سرویس دیگر رسانه ها

ابن سینا فیلسوفی غایت گرا و واقع گرا است

سرپرست سازمان سمت گفت: ابن سینا فیلسوفی غایت گرا و واقع گرا است، او به واقع نگاه می کند و به این نتیجه می رسد که انسان حقیقتی مرکب از نفس و بدن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش بزرگداشت روز ابن سینا  در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد.

حجت الاسلام محمد ذبیحی، در این مراسم در سخنانی با موضوع «دیدگاه ابن سینا درباره قضایای اخلاقی و مشهورات» اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی ابن سینا این است که تسلیم برهان است و هیچ ابایی ندارد که برهان، او را به یک وادی پردردسری ببرد. در حوزه الهیات اگر می‌خواهیم مسئله مهتمری را پیدا کنیم، مسئله قضایای اخلاقی است که ابن سینا خیلی روشن آنها را جزو مشهورات می داند و مبنای آنها را شرع دانسته است. کمالات و حدود آن را شرع تعیین می کند.

 استاد فلسفه دانشگاه قم تاکید کرد: ابن سینا فیلسوفی غایت گرا و واقع گرا است و شاید نتوان کسی را پیدا کرد که ابن سینا را غایت گرا و واقع گرا نداند. او به واقع نگاه می کند و به این نتیجه می رسد که انسان حقیقتی مرکب از نفس و بدن است. او طبایع انسان را متفاوت می داند. مثل فیلسوفان قبل از خود از جمله این آثار خلق و خوی متفاوت است. آدمیان در جوامعی که رشد می کنند خلق و خوی متفاوت می یابد.  ابن سینا از فلاسفه قبل از خود عبور کرده و دارای دیدگاه خاص خودش است.

مدیر انتشارات سمت در ادامه سخنانش با اشاره به حکمت در آرای ابن سینا گفت: حکمت دو قسم است؛ حکمت نظری و عملی که ابن سینا این تقسیم‌بندی را قبول کرده ولی در آن توقف نکرده و از آن عبور کرده است. در تقسیم حکمت عملی یک چیز اضافه کرد و آن شناخت پیامبر است. او پیامبر را به عنوان شریعت می بیند و می گوید این قوانین وقتی به دست ما می رسند نمی توانیم آنها را عقلی کنیم اما آنها را به مرجعاتی مستحضر می کنیم.

وی با بیان اینکه ابن سینا از فلاسفه قبل از خود عبور کرد و دارای دیدگاه خاص خودش است، افزود: ابن سینا قطعاً قائل به قضایای اخلاقی به عنوان آرای پسندیده و محموده است و اینها را در دایره عقل صرف می بیند نه تربیت شده. آنگاه که عقل صرف تربیت شد به تربیت مصالح جامعه به پشتوانه آن عقل حکم می کند که این قضایا استدلالی است و آن تزلزل که عده ای از آن یاد می کنند دست کم در آرای ابن سینا دیده نمی شود.