شناسهٔ خبر: 56145 - سرویس دیگر رسانه ها

بسته حمایتی گردشگری هفته آینده به دست دولت می‌رسد

معاون گردشگری کشور از تکمیل بسته حمایت از صنعت گردشگری و تحویل آن به هیات دولت در هفته آینده خبر داد.

گردشگران خارجی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این بسته حمایتی به دنبال نوسانات ارز و اجرای برخی ترحیم‌ها علیه ایران با خروج یکجانبه آمریکا از برجام تهیه شده که علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صناع دستی و گردشگری پیش‌تر به آن اشاره‌ای کرده و گفته بود: «در بسته حمایتی درخواست این است که مالیات بر ارزش افزوده یا به تعویق بیفتد یا با همراهی دولت کاهش پیدا کند، درج نشدن مهر در پاسپورت که خواسته جامعه هتلداران و دفاتر خدمات گردشگری است و استمهال یک‌ساله برای بازپرداخت تسهیلاتی که هتلداران دریافت کرده‌اند نیز در این بسته مطرح شده است.»

محمد محب‌خدایی ـ معاون گردشگری این سازمان ـ بدون اشاره به جزییات تازه‌ای از این بسته حمایتی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره بی‌اطلاعی برخی از تشکل‌های گردشگری بویژه مجریان تورهای ایران از محتوای این حمایت‌ها، اظهار کرد: برای تعیین محتوای حمایت‌ها و تشویق‌ها از جوامع و تشکل‌های گردشگری مطابق با نیاز آن‌ها، مشورت گرفته شده است. آن‌ها درخواست ‌هایی چون معافیت مالیاتی و رفع محدودیت‌های بیمه‌ای برای گردشگران خارجی را مطرح کرده‌اند که در این بسته لحاظ شده و همچنان درحال تکمیل است و تشکل‌های گردشگری می‌توانند خواسته‌های خود را مطرح کنند.

وی اضافه کرد: ما نیز پس از تحویل بسته حمایتی به دولت، با همراهی آژانس‌های گردشگری کشورمان جلسات مشترکی را با بازارهای هدف ترتیب خواهیم داد و تورهای آشناسازی را برای شرکت‌های خارجی اجرا می‌کنیم. این برنامه با جمهوری آذربایجان بزودی آغاز می‌شود و با افغانستان و عراق ادامه خواهد یافت و برای بازار اروپا هم اجرا خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به تشدید ایران‌هراسی در رسانه‌های خارجی با تغییر رفتارآمریکا، بسته حمایتی چه سهمی را به سرمایه‌گذاری در تبلیغ امنیتِ ایران اختصاص داده است؟ گفت: در زمان ناآرامی‌های ترکیه و حمله داعش، آفرهای ویژه‌ای به آژانس‌های گردشگری خارجی داده شد تا بازار صنعت گردشگری آن کشور متاثر نشود. این قاعده‌ی تجارت است که ما می‌توانیم از آن الگوبرداری کنیم. در حال حاضر نیز نوسانات ارز باعث شده نرخ سفر در ایران برای خارجی‌ها ارزان‌تر تمام شود، آژانس‌های کشورمان می‌توانند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند و با دادن آفرهای ویژه‌ای به همتایان تجاریشان در کشورهای هدف، آن‌ها را مجاب کنند برای ایران تبلیغ کنند تا گردشگران بیشتری جذب شوند و به این ترتیب درآمد و سود مضاعفی عایدشان شود.

محب‌خدایی با بیان این‌که نوسانات ارز نرخ سفر به ایران را رقابتی کرده است، اما متاسفانه بعضی از آژانس‌ها به اختلافات ارز کاری ندارند و همان قیمت و رویه قبلی خود را اجرا می‌کنند، افزود: شرایط حال حاضر این اجازه را به آژانس‌های کشورمان می‌دهد که با تقسیم سود جذاب‌تر با شرکای خارجی خود، به آن‌ها انگیزه تبیلغ بیشتر برای ایران را بدهند، چرا که مزیت بازار رقابتی در دو شاخص کیفیت و قیمت تعریف شده است که اگر ما بر هر دوی آن‌ها متمرکز شویم می‌توانیم به هدف نزدیک شویم. این اتفاقی بود که در زمان ناآرامی‌های ترکیه رخ داد.

او بیان کرد: این معادله به هیچ وجه سخت و پیچیده نیست. ما باید روشمان را تغییر دهیم، برخی از آژانس‌های ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند، ولی متاسفانه برخی دیگر نمی‌خواهند رویه خود را تغییر دهند.

معاون گردشگری در پاسخ به نگرانی برخی از تورگردان‌ها درباره احتمال تشدید رکود تورمی در سال آینده و افزایش قیمت‌ها که به گرانی نرخ سفر ایران منجر خواهد شد، گفت: خدمات گردشگری در ایران نهایت ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد، درحالی‌که اختلاف ارز در این مدت ۳۰۰ درصد بوده است، بنابراین افزایش نرخ مشهود نخواهد بود و تجانسی هم نخواهد داشت و جای نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام