شناسهٔ خبر: 56274 - سرویس دیگر رسانه ها

قوانین جدید اتحادیه اروپا در حفظ حقوق مولفین و ناشران

اتحادیه اروپا بعد از نامه‌ای سرگشاده قوانین جدیدی برای حفظ حقوق مولفین و ناشران در فضای مجازی تصویب کرده است که البته باید از سوی تمام کشورهای عضو این اتحادیه به امضا برسد.

قوانین جدید اتحادیه اروپا در حفظ حقوق مولفین و ناشران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اتحادیه اروپا برای حفظ و حمایت از حقوق مولفین در فضای مجازی قوانین جدیدی بر محتواهای منتشر شده در فضای مجازی تدوین کرده است. طبق این قوانین کتاب‌های الکترونیک، مقاله‌های آنلاین و دیگر محتواهای چندرسانه‌ای مثل موسیقی و فیلم باید با رعایت موازین اعلام شده از سوی این اتحادیه در فضای مجازی منتشر شوند.

اتحادیه اروپا بعد از نوشتن نامه‌ای سرگشاده عضو یک گروه موسیقی تغییرات جدیدی در قوانین خود درباره حقوق مولفین ایجاد کرد. پاول مک کارتی عضو گروه بیتل‌ها در این نامه از قانون‌گذاران اروپایی خواسته بود نظارت بیشتری به محتواهای منتشر شده در اینترنت داشته باشند. مک کارتی می‌گوید این روزها در فضای مجازی کپی رایت رعایت نمی‌شود.

اکسل فوس نماینده آلمان در اتحادیه اروپا برای اولین بار پیشنهاد اصلاح قوانین این اتحادیه درباره حقوق مولفین را در مجمع کشورهای اروپایی مطرح کرد. وی گفت: اصلاحات جدید در قوانین حقوق مولفین در اروپا نشانه  خوبی برای رشد ناشران و شرکت‌های رسانه است. به گفته فوس البته قوانین باید به امضای همه اعضای اتحادیه اروپا برسد تا به قانون تبدیل شود.

شرکت‌های رسانه و ناشران اروپایی از این خبر استقبال کردند و گفتند این قوانین به انگیزه بیشتر ناشران در تولید محتواهای با کیفیت کمک خواهد کرد. این درحالی است که مخالفان این طرح می‌گویند تصویب این قوانین موجب سخت‌تر شدن شرایط برای نشر می‌شود و قابل اجرا نخواهد بود.

مخالفان می گویند تصویب هر گونه قانونی درباره کنترل بر محتواهای اینترنتی هرچند مسئله‌ای ایده‌آل است ولی قابل اجرا نیست.

فوس می‌گوید تصویب این قانون به هیچ وجه جلوی آزادی بیان را نخواهد گرفت و شامل سایت‌های متن باز مثل ویکی‌پدیا نیز نمی‌شود. شاید به نظر برسد این قانون بسیاری از نویسندگان دنیای مجازی را با مشکل مواجه خواهد ساخت ولی ما عقیده داریم این قوانین به بالا رفتن درآمد نویسندگان و کیفیت آثارش منجر شود.

اتحادیه ناشران اروپایی از تصمیم جدید اتحادیه اروپا اظهار خرسندی و در بیانیه‌ای این تصمیم را روزی بزرگ برای استقلال نشر و مطبوعات در جهت دموکراسی عنوان کرد. در مقابل اتحادیه صنایع کامپیوتری اروپا نیز با این تصمیم مقامات اروپایی مخالفت کرد و گفت: به نظر می‌رسد با چنین قوانینی آزادی دسترسی به اطلاعات با خطر بیفتد.