شناسهٔ خبر: 56427 - سرویس دیگر رسانه ها

وقتی رمان‌ و داستان وارد تلویزیون می‌شود

سرویس سریال باکس وابسته به یک شبکه تلویزیون کابلی در آمریکا به جای سریال‌های تلویزیونی برای مخاطبان رمان و داستان عرضه می‌کند.

وقتی رمان‌ و داستان وارد تلویزیون می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شاید چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی مردم به جای کتاب‌های چاپی از دستگاه‌های الکترونیک برای خواندن کتاب استفاده کند و به طور حتم تا سال‌های آینده باید منتظر تکنولوژی‌های جدید برای این موضوع باشیم.

کسانی سرگرمی اول آن‌ها مطالعه کتاب است اولین گزینه برای آنها خواندن آسان‌تر مطالب و محتواهاست پس برای خوره‌های کتاب خیلی فرق نمی‌کند که کتاب چاپی باشد یا الکترونیک و مورد اخیرش سریال تلویزیونی.
در سال‌های اخیر خیلی از شبکه‌های کابلی به صورت خصوصی با دریافت هزینه‌ای از کاربران خود برای آنها محتواهای رسانه‌ای پخش می‌کنند ولی شاید سریال باکس (Serial Box) جدیدترین و جالب‌ترین نوع این شبکه‌های کابلی است.

سرویس «سریال باکس» وابسته به شبکه کابلی اچ.بی.او (HBO) یکی از آخرین موارد کاربرد تکنولوژی برای خواندن و مطالعه داستان است. این سرویس از طریق وب سایتش امکانی برای خواندن داستان‌ و رمان به صورت فصل به فصل فراهم کرده است. کاربران به جای اینکه خودشان کتاب را بخوانند در این سرویس عضو می‌شوند و از داستان‌های جدید آن استفاده می‌کنند. سریال باکس چیزی شبیه سریال‌های تلویزیونی منتها برای کتاب‌های داستان است. داستان‌های ارائه شده در این سرویس به صورت متن و صوت برای کاربران و اعضای سایت خوانده می‌شود.

از آخرین کتاب‌هایی که در این سایت ارائه شده می‌توان به کتاب ازدواج سلطنتی اشاره کرد که قبلاً توسط شرکت کانادایی کوبو به صورت نسخه کتاب الکترونیک ارائه شده بود. شرکت کانادایی کوبو، تولیدکننده کتابخوان‌های الکترونیکی اعلام کرده بود که به مناسبت ازدواج شاهزاده هری و مگان مارکل قصد دارد یک مجموعه داستانی شش قسمتی به صورت کتاب الکترونیکی و صوتی منتشر کند.

مسئولان این سرویس ادعا می‌کنند آینده صنعت کتاب در این سرویس خلاصه می‌شود چون مردم دیگر وقت خواندن کتاب را ندارند و به جای تلویزیون دوست دارند داستان های محبوب خود را تماشا کنند. «مولی بورتون» مدیر بخش کتاب‌های الکترونیک انتشارات پنگوئن یکی از موسسان این سرویس است که خودشان نام داستان سریالی را برای آن انتخاب کرده‌اند. وی اعتقاد دارد این نوع عرضه کتاب و داستان هم به نفع نویسنده و هم مخاطب است. وی می‌گوید: «همانطور که می‌دانید مردم بیشتر از کتاب تلویزیون تماشا می‌کنند و در اصل ما خواستیم با این پروژه این دو را با هم تلفیق کنیم و مطمئن هستیم در آینده با موفقیت زیادی روبرو خواهیم شد.»

به گفته بورتون در سریال باکس هر فصل از یک داستان توسط نویسنده جداگانه‌ای نوشته می‌شود و در اینجا مثل سریال‌های تلویزیونی، داستان‌ها و رمان‌ها به جای یک نویسنده توسط تیمی از نویسندگان نوشته می‌شود و این تنوع نویسنده جذابیت را برای مخاطب بالا می‌برد. البته این سرویس ظاهراً برای کاربرانی کار می‌کند که از تلویزیون‌های هوشمند و کابلی استفاده می‌کنند ولی مسئولان این پروژه امیدوار هستند بتوانند نسخه‌های گسترده‌تری از آن را ارائه کنند.