شناسهٔ خبر: 56462 - سرویس دیگر رسانه ها

۴۱ نظریه درباره علوم انسانی ثبت شد

دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر در حوزه علوم انسانی کشور ما در منطقه جایگاه اول را دارد و اکنون ۴۱ نظریه درباره علوم انسانی ثبت شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست شنبه های انقلاب، با موضوع  آموزش عالی تحقیقات و فناوری طی ۴۰ سال گذشته، در دانشگاه تهران برگزار شد، حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه با ارائه گزارشی درباره سیر تحول علوم انسانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: سیر تحول علوم انسانی در قبل از انقلاب، یک الگو برداری از علوم انسانی غربی بود.

وی ادامه داد: در دوره قبل از انقلاب اثری از بومی سازی علوم انسانی نبود و در دهه پنجاه، علوم انسانی با رویکردی مارکسیستی و چپ در دانشگاه های ما مطرح می شد.

دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعد از انقلاب اسلامی از لحاظ کمی و کیفی تحولی در علوم انسانی رخ داد، دفتر حوزه و دانشگاه و موسسه سمت ایجاد و رشته های علوم انسانی راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تحولی در حوزه علمیه قم و دانشگاه ها در رابطه با علوم انسانی رخ داد و علوم انسانی در دانشگاه تهران گسترش یافت و بعد در دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی شد که رشته های قابل توجهی از این دانشگاه در حوزه علوم انسانی هستند. همچنین شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی شد.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: برخی از رشته های علوم انسانی ۳۰ الی ۴۰ سال بازنگری نشده بودند که در شورای تحول بازنگری شدند. چند میلیون دانشجو و هزاران استاد جذب رشته های علوم انسانی شدند. هیات علمی و پژوهشگر علوم انسانی شکل گرفت در حال حاضر در حوزه علوم انسانی کشور ما در منطقه جایگاه اول را دارد.

وی تاکید کرد: ۲۵۰۰ کرسی ترویجی در حوزه علوم انسانی راه اندازی شده و اکنون ۴۱ نظریه درباره علوم انسانی ثبت شده است.