شناسهٔ خبر: 56463 - سرویس دیگر رسانه ها

کوتاهی در اجرای سند آمایش آموزش عالی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این سند ابلاغ شده، ولی در حوزه آموزش عالی کوتاهی هایی می بینیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست شنبه های انقلاب با موضوع دستاوردهای آموزش عالی طی چهل سال گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد، منصور کبگانیان با طرح سئوالی مبنی بر اینکه در کشور ما پرچمدار علم کیست افزود: پرچمدار علم به عنوان ابراز قدرت جمهوری اسلامی ایران، نه وزیر علوم، نه معاون علمی رئیس جمهور و نه حتی رئیس جمهور، بلکه مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: کمک های مقام معظم رهبری به ویژه در این سه دهه اخیر، در زمینه علم و فناوری  بسیار راهگشا بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مباحثی مطرح می شود که چرا سند نوشته می شود، این اسناد به چه دردی می خورند، نباید به این مباحث اهمیت داد ما تنها یک صدم اسنادی که نیاز داریم را نوشته ایم در حالیکه کشورهای دیگر برای هر قدم به قدمی که برمی دارند سند دارند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: تا کار و برنامه ای در قالب سند حقوقی و فقهی نباشد، مشکلات درست نمی شود، درست است که اجرای سند مهم تر است، اما گام اول این است که ما برای هر بخش از علم و فناوری دارای سند باشیم.

وی یادآورشد: اسناد ملی باید فرادولتی و فراقوه ای و مورد تایید رهبرمعظم انقلاب باشند تا با تغییر دولت ها تغییر نکرده و اجرایی شود. زمستان سال ۸۴ سند نقشه جامع علمی کشور ایجادشد و سند فرابخشی توسعه پژوهش و فناوری کشور تصویب شد، و همچنین سند فناوری نانو سال ۸۵ و سند تحول و ارتقای علوم انسانی سال ۸۸ تصویب شد و این چند سند مقدمه نقشه جامع علمی کشور بود که در سال ۸۹ ابلاغ شد.

کبگانیان افزود: برخی از اسناد خوب پیش رفته و برخی دیگر خوب پیش نرفت. در آخرین مراحل، در زمینه بین المللی به دلیل تحریم ها با مشکل مواجه بودیم و علم امنیتی شده بود که دراین مقطع، سند جامع روابط علمی بین المللی تدوین و ابلاغ شد.

وی به سند آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این سند نیز ابلاغ شد ولی درحوزه آموزش عالی کوتاهی هایی را می بینیم بسیاری از آسیب ها ریشه در آمایش آموزش عالی دارد و اگر این سند اجرایی شود دستاوردهای خوبی خواهیم داشت.

وی  با بیان اینکه علم باید به جامعه وصل شود گفت: در تدوین اسناد به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت خواهیم کرد.