شناسهٔ خبر: 56522 - سرویس دیگر رسانه ها

اعلام نامزدهای نهایی مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا

نامزدهای نهایی جایزه ادبی گیلر، که معتبرترین جایزه ادبی کشور کانادا است، ساعاتی پیش اعلام شد و اسی ادوگیان و پاتریک دوویت با حضور در لیست نهایی امسال برای دومین بار برای دریافت گیلر با هم به رقابت می‌پردازند.

اعلام نامزدهای نهایی مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نامزدهای نهایی جایزه گیلر معرفی شدند و اسی ادوگیان با حضور در این فهرست بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. اسی ادوگیان با کتاب «واشنگتن سیاه» دو هفته پیش در فهرست نهایی نامزدهای بوکر نیز قرار گرفته است.
 
پاتریک دوویت، دیگر نویسنده جوان و شناخته‌شده کانادایی هم با داستان «خروجی فرانسوی» در میان نامزدهای نهایی قرار گرفته است. دوویت و اسی دوگیان در سال ۲۰۱۱ هم برای دریافت جایزه گیلر با هم به رقابت پرداخته‌اند که البته اسی‌ ادوگیان برنده آن سال جایزه گیلر شد.
 
دیگر نامزدهای نهایی جایزه گیلر در سال ۲۰۱۸ شامل «مادری» نوشته شیلا هِتی، «اقیانوس دقایق» نوشته تیا لیم، و «آوازی برای سرمای قلب» نوشته اریک دوپان است.
 
پنج داور جایزه امسال ۱۰۴ کتاب مختلف از سراسر کانادا را بررسی کردند، در آغاز ۱۲ اثر را در فهرست اولیه و سپس پنج کتاب را به عنوان نامزدهای نهایی معرفی کردند. هیئت داوران درباره فهرست نهایی گفتند: «عقاید متفاوتی داشتیم اما در نهایت تلاش کردیم یکدیگر را متقاعد کنیم. ار معرفی این فهرست خوشحال هستیم زیرا منعکس‌کننده احساسات هیئت داوران است.»
 
امسال بیست و پنجمین سال برگزاری جایزه گیلر است اما تغییراتی در چند سال گذشته رخ داده است. این جایزه اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط جک رابینوویچ ایجاد شد. رابینوویچ جایزه گیلر را یک سال پس از مرگ همسرش دوریس گیلر که روزنامه‌نگاری ادبی بود بنیان نهاد. خود رابینوویچ سال گذشته در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت و حالا دخترش النا رابینوویچ مدیریت اجرایی جایزه گیلر را به عهده دارد. وی درباره مرگ پدرش می‌گوید: «این دومین سال برگزاری جایزه است که جک در کنار ما نیست و هنوز کارمان سخت است. پدرم علاقه زیادی به این جایزه و همچنین قدردانی از نویسندگان داشت.»
 
در جایزه گیلر ۱۰۰ هزار دلار به بهترین داستان یا مجموعه کوتاه کانادایی، که به زبان انگلیسی نگاشته شده باشد، اهدا می‌شود و هر کدام از نامزدهای نهایی ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کنند. برنده این جایزه در تاریخ نوزدهم نوامبر در مراسمی در شهر تورنتو اعلام خواهد شد.