شناسهٔ خبر: 56646 - سرویس دیگر رسانه ها

وزیر آموزش و پرورش: زورمان به حذف کنکور نرسید

محمد بطحایی: من به عنوان وزیر آموزش و پرورش اعتراف می کنم زورم به حذف کنکور و جلوگیری از کتاب های کمک درسی در دوره متوسطه دوم نرسیده و تا زمانی که کنکور است، فسادهای چند میلیارد تومانی هم وجود دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اطلاعات؛ وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه رسمی درسی مدارس به شدت از سوی موسسات کنکور و کتاب های کمک آموزشی نامناسب که خود را دایه های مهربان تر از مادر نشان می دهند، در معرض خطر و تهدید قرار گرفته است. من به عنوان وزیر آموزش و پرورش اعتراف می کنم زورم به حذف کنکور و جلوگیری از کتاب های کمک درسی در دوره متوسطه دوم نرسیده و تا زمانی که کنکور است، فسادهای چند میلیارد تومانی هم وجود دارد.

محمد بطحایی در سیزدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی و تقدیر از برترین های جشنواره شهید حججی در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد: هر آنچه که کارشناسان و مولفان برنامه درسی مورد توجه قرار می دهند به سادگی با یک کتاب کمک آموزشی که از حداقل استاندارد فاصله دارد در معرض خطر قرار می گیرد.

وی افزود: امروز در یک صحنه و مبارزه ای وارد شده ایم که با وجود تلاش کارشناسان برنامه درسی برای تدوین کتاب های درسی استاندارد در جهت شکوفا کردن کنجکاوی دانش آموزان، موسسه ای غیر حرفه ای با انتشار کتاب های کمک آموزشی به اسم های مختلف، تمامی نقشه هایی که طراحی شده تا دانش آموز با تلاش خود به پاسخ برسد را نقش برآب می کند.

بطحایی با اشاره به اینکه از این پس در زمینه کیفیت برنامه درسی سرمایه گذاری کنیم، ادامه داد: رئیس جمهوری هم در آغاز سال تحصیلی جدید نکته ای مطرح کردند مبنی بر اینکه دانش آموزان به عنوان مخاطب کتاب های درسی باید این کتاب ها را نقد کنند که از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خواست می کنم این موضوع را با تشکیل تیم کارشناسی به مسابقه گذاشته و مورد نقد قرار دهد.

وی افزود: ترویج کتاب های کمک درسی آثار تربیتی و پرورشی بسیار زیادی دارد؛ اینکه بچه ها احساس می کنند نیاز به حضور چهره به چهره و در کنار همسالان قرار گرفتن ندارند زیرا شاه کلیدها با این کتاب ها در اختیار او قرار دارد نتیجه آن خواهد شد که به جای اینکه میوه یادگیری در مدت ۹ ماه به بار بنشاند در یک فضای گلخانه ای در مدت ۲۰ روز تا یک ماه و به صورت فشرده به او آموزش داده می شود.

وی اظهار داشت : گویی با نصب تابلوهای مختلف تبلیغاتی در سطح شهر و در رسانه های جمعی یک نوع اجباری با این موضوع شده و به نظر می رسد می خواهند با این منطق علمی کشتی جانانه بگیرند.

بطحایی افزود: بچه های ما در دوره ابتدایی از حیث فعالیت های تربیتی و پرورشی در خطر هستند و باید با موانع مبارزه کنیم .

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلسه خصوصی به بنده هشدار دادند نظام تعلیم وتربیت کشور آموزش و پرورش است و هیچ نظام دیگری نباید در کنار آن قرار گیرد .

وزیر آموزش و پرورش گفت: از این موضوع هم نباید غافل شویم که یکی از دلایل رونق بخشیدن این بازار مکاره، ضعف کتاب های درسی است فضایی که در مدارس ایجاد کردیم که اگر نمره درسی دانش آموز ۲۰ باشد ممتاز است موجب بی توجهی و غفلت به سایر منابع پرورشی شده است.

بطحایی اضافه کرد: چرا نوجوانان ما در کشوری که زیربنایش آموزه های دینی است چهره خود را نازیبا می بینند و یک نوجوان صورت خود را زیر عمل جراحی قرار می دهد؛ بخشی از این انحراف و برداشت نوجوانان ناشی از آن است که آنچه را که برای اهداف پرورشی باید صرف می کردیم برای آموزش هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما باید مبتنی بر دانش نوین و برگرفته از آموزه های دینی باشد، گفت: ما باید نظام آموزشی را پالایش کنیم و خانواده ها با این گفتمان آشنا شوند که فرزندشان زمانی موفق است که یاد بگیرد دست افتاده را چگونه بگیرد تا مسیر تعلیم و تربیت به تدریج از خمیدگی خارج شده و این درخت تنومند درست بایستد .

وی همچنین در حاشیه مراسم و در گفتگو با خبرنگاران به موضوع هتک حرمت به معلمان در برخی مدارس در روزهای گذشته اشاره و عنوان کرد: متأسفانه با وجود اینکه مردم فهیم و فرهنگ پروری داریم به علت عدم کنترل خشم اتفاقاتی رخ می‌دهد، اما نزاع با معلم نابخشودنی است.

وی با اشاره به حادثه فروریختن ساختمان دیوار یک مدرسه در کردستان که منجر به فوت یک دانش آموز شد گفت: متأسفانه در این حادثه یک دانش‌آموز فوت کرد و اکنون تیمی را برای بررسی این موضوع مأمور کرده‌ام. این مدرسه جزو مدارس ناایمن است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تلاش خوبی در سال ۹۷برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده از دو محل صورت گرفته است، عنوان کرد: نمایندگان مجلس نیز برای حل مشکل مدارس فرسوده تلاش می‌کنند. از محل برنامه ششم توسعه نیز اعتباراتی پیش‌بینی بینی شده است.

*پایان تغییر کتب درسی

حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم در ادامه با اشاره به تولید ۲۰۰عنوان کتاب نونگاشت در پایه دوازدهم در رشته‌های نظری و فنی و در مجموع ۱۲۰۰عنوان در ۱۲پایه تحصیلی گفت: امروز ماراتن تغییر کتب درسی به پایان می‌رسد.

وی به شش سیاست راهبردی ماندگارسازی کتاب‌های درسی،‌ انطباق تولیدات با سند تحول، پایدارسازی کتب درسی، مرزگستری و چابک سازی برنامه درسی و در نهایت چند تالیفی و چند رسانه‌ای کردن تولیدات اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش و البته همه جامعه امروز ما ابتدا به امید و سپس به درست اندیشیدن و درست عمل کردن نیاز دارد و نباید در چرخه انجام درست کارهای نادرست گرفتار شویم.

وی تاکید کرد: باید در فرایند مدیریت و بهینه سازی امور، به داشته‌هایمان تکیه کرده و احساس مسئولیت فردی و اجتماعی را افزایش دهیم تا بتوانیم به آسانی بر نداشته‌های خود غلبه کرده و آموزش و پرورش کشور را با همین داشته‌ها بهتر و درست‌تر از امروز رهبری و هدایت کنیم.

گفتنی است، در این همایش کتاب‌های مزین به نام شهید حججی رونمایی شد و همچنین از تمبر مؤلفان کتاب‌های درسی نیز رونمایی صورت گرفت.