شناسهٔ خبر: 56909 - سرویس دیگر رسانه ها

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مجمع عالی حکمت اسلامی بررسی شد

گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در مجمع عالی حکمت اسلامی بررسی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، با توجه به ابلاغ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری و نظر به بند ۵ نامه معظم له مبنی بر اینکه دانشگاهها و حوزه های علمیه و صاحب نظران این سند را عمیقا بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند، جلسه ای را با حضور اساتید و اعضای گروه به بررسی این سند از منظر فلسفه سیاسی اختصاص داد.

در ابتدای جلسه علیرضا صدرا از اعضای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عضو گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی توضیحاتی در خصوص ابعاد، محورها و غایات سند ارائه داد.

وی با توجه به محورهای الگو بیان داشت: پنج محور برای الگو طراحی شده است که عبارتند از: مبانی، آرمان ها، رسالت، افق‌ و تدابیر.براساس محورهای پنج گانه سه غایت اصلی و نهایی که می بایست بعد از اجرایی شدن سند بدان ها رسید، اشاره کرد. بر این اساس سه هدف نهایی و غایی الگو عبارتند از: توسعه اقتصادی با تأمین آسایش عمومی، توسعه سیاسی و ایجاد تعادل مدنی و تعالی اخلاقی و فرهنگی و آرامشی در جامعه.

سپس اعضای گروه به بررسی سند پرداختند و نقطه نظرات خود را بیان کردند. براساس توضیحات ارائه شده و بررسی سند، اهم نقطه نظرات اعضای گروه بدین شرح می باشد:

گستره الگو باید بیشتر شفاف شود، گستره فردی، خانواده و اجتماع لذا در الگو باید بیشتر به بحث خانواده و نقش و جایگاه خانواده پرداخته شود.

گستره ملی و منطقه‌ای و بین المللی الگو باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

خود الگو در دل این محورها مندرج است و صراحت مشخصی ندارد چرا که الگو مثل نقشه عمل می کند.

متن تجزیه خوبی دارد ولی باید در ترکیب متن و سند دقت بیشتر و چارچوبه بهتری داشته باشد.

این متن از فقدان فلسفه سیاسی رنج می‌برد و نمی‌توان فلسفه سیاسی اسلامی را از این متن در آورد و بیان کرد.

در این سند نظریه یا فرانظریه‌ای که سند بر اساس آن مبتنی شده، دیده نمی‌شود.

منشأ نظام ارزشی در این سند باید واضح تر بیان شود.

بحث عدالت و معیارهای عدالت برای تحول در این سند مشخص نیست و همچنین معیارهای حل تنازعات در صورتی که بوجود آمد.

معیارهای رشد و تربیت در این سند بطور دقیق و روشن مشخص نیست.

لزوم ارائه سند بر اساس محورهای کلی است لذا باید کلیات را بگوید.

عدم توجه به ساحت معنوی و معنویت در این سند. انتظار این است بحث معنویت پر رنگ تر باشد.

چرایی داشتن الگو در مقدمه باید مورد اشاره و توضیح قرار گیرد.

باید در درون نظریه پیشرفت، نظریه حیات باشد، ‌نیاز به فلسفه سیاسی دارد.

این سند الگوی پایه نمی‌تواند باشد. الگو باید مثل نقشه باشد که هر شخص و یا هر دولتی بتواند آن را ادامه دهد ولی در این سند بحث الگو دقیق مشخص نیست.

همه موارد و چیزهای خوب در این سند وجود دارد ولی بصورت شفاف مشخص نیست.

بررسی این سند کار فلسفه سیاسی است چون حکومت مطلوب را فلسفه سیاسی بررسی و مشخص می‌کند و همچنین تربیت شخص و جامعه از همین طریق مشخص می‌شود لذا باید از منظر فسلفه سیاسی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

براساس گفتگو، مذاکرات و بررسی های صورت گرفته مقرر شد ادامه بررسی سند به همراه پیشنهادهای لازم در جلسات بعدی گروه علمی فلسفه سیاسی ادامه یابد.

مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان اولین مرکز علمی و حوزوی در راستای فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در دستور کار گروه های علمی مرتبط قرار داده است که ماحصل مباحث، مطالب و پیشنهادها پس از تنظیم و جمع بندی به مراکز مرتبط ارسال خواهد شد.