شناسهٔ خبر: 56964 - سرویس دیگر رسانه ها

عیسی صدیق را ایدئولوگ دانشگاه در ایران نامیده‌اند

«یک‌سال در آمریکا» از این جهت اهمیت دارد که درباره عیسی صدیق است. صدیق به عنوان کسی که ایده تاسیس دانشگاه تهران را در قالب تز دکترای خود در آمریکا مطرح کرد شهرت یافته است و او را ایدئولوگ دانشگاه در ایران نامیده‌اند.

عیسی صدیق را ایدئولوگ دانشگاه در ایران نامیده‌اند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشر «نگاه معاصر» کتاب «یک‌سال در آمریکا» نوشته عیسی صدیق را منتشر خواهد کرد. این کتاب پیش از این یک بار در سال 1311 منتشر شده بود.

«یک‌سال در آمریکا»از این جهت اهمیت دارد که عیسی صدیق به عنوان کسی که ایده تاسیس دانشگاه تهران را در قالب تز دکترای خود در آمریکا مطرح کرد شهرت یافته است. صدیق را ایدئولوگ دانشگاه در ایران نامیده‌اند.


عیسی صدیق در سال ۱۳۰۹ بنا به دعوت دانشگاه کلمبیا برای مطالعه و تحقیق به آمریکا رفت و یک سال بعد موفق به اخذ درجه دکتری در فلسفه از آن دانشگاه شد. هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه کلمبیا، بنا به درخواست عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار پهلوی، اقدام به تهیه و تنظیم طرح تأسیس دانشگاه (دارالفنون) تهران کرد. هم او بود که برای اولین بار واژه «دانشگاه» را به جای دارالفنون به کار برد. دکتر صدیق در سال ۱۳۱۰ به ایران بازگشت و مأمور تأسیس دانشگاه تهران شد. کتاب «یک‌سال در آمریکا» شرح حضور یک‌ساله صدیق در این کشور است.

کتاب «یک‌سال در آمریکا» در 203 صفحه به کوشش سیدرضا وسمه‌گر از سوی نشر نگاه معاصر منتشر خواهد شد.