شناسهٔ خبر: 56994 - سرویس دیگر رسانه ها

شهرام‌نیا: احتمال عرضه کتاب‌های قاچاق در نمایشگاه‌های استانی بسیار کم است

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: در نمایشگاه‌های استانی به لحاظ گردش کار و نوع واگذاری امور در غرفه‌ها، احتمال عرضه کتاب‌های قاچاق بسیار کم است زیرا ساختار آن چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

احتمال عرضه کتاب‌های قاچاق در نمایشگاه‌های استانی بسیار کم است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر عرضه کتاب قاچاق در برخی نمایشگاه‌های استانی کتاب، توضیح داد: ساز و کار نمایشگاه‌های استانی به‌گونه‌ای است که طبق قاعده این اتفاق یا نمی‌افتد یا اگر باشد بسیار نادر است، زیرا در نمایشگاه‌های استانی ناشران برای حضور در این رویدادهای فرهنگی و عرضه کتاب‌های خود اقدام می‌کنند.
 
وی افزود: بنابراین عرضه‌کننده کتاب‌های هر ناشر، یا خود ناشر  است که کتاب‌هایش را می‌فروشد یا کتاب‌فروش‌هایی که نمایندگی آن ناشر را دارند و این حضور با تایید و ثبت‌نام ناشر در سامانه نمایشگاه کتاب استانی انجام می‌شود.
 
شهرام‌نیا با بیان اینکه عرضه کتاب قاچاق، زمانی و در فضاهایی رخ می‌دهد که خود ناشران حضور ندارند، گفت: وقتی ناشر حق دارد که فقط کتاب‌های خود را در نمایشگاه عرضه کند، یا نماینده ناشری ملزم به ارائه کتاب‌هایی است که فقط از ناشر اجازه فروش آن‌ها را دارد، هرگز چنین موضوعی رخ نمی‌دهد که  هم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هم در استانی ناشر کتاب قاچاقِ خود را بیاورد.
 
وی تاکید کرد: گاهی پیش می‌آید یک فرد یا پخش‌کننده‌ای کتاب‌های ناشران زیادی را به نمایشگاه‌ بیاورد و لابلای آن‌ها کتاب قاچاق هم باشد، بنابراین احتمال عرضه کتاب قاچاق از سوی ناشران به صورت منطقی خیلی کم است.
 
شهرام‌نیا با اشاره به برخی تخلفات در این زمینه، گفت: گاهی اوقات ممکن است نماینده‌ای تخلف کند، به‌گونه‌ای که نمایندگی یک انتشارات را دارد ولی به جای اینکه کتاب اصلی را بیاورد، کتاب قاچاق ناشر را می‌آورد تا سود بیشتری کسب کند و همکاران ما در صورت مشاهده چنین موضوعی با متخلفان برخورد می‌کنند.
 
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان اینکه ساختار نمایشگاه‌های استانی، ساختاری است که اجازه عرضه کتاب قاچاق را نمی‌دهد، افزود: به صورت کلی می‌توان گفت که در نمایشگاه‌های استانی به لحاظ گردش کار و نوع واگذاری امور در غرفه‌ها، احتمال عرضه کتاب‌های قاچاق بسیار کم است زیرا ساختار آن چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.
 
به گفته وی، در یکی-دو هفته گذشته در یکی از نمایشگاه‌های استانی، نماینده یک دستگاه دولتی که ناشر است، به جای اینکه کتاب‌های آن دستگاه را بیاورد، کتاب‌های قاچاق ناشران دیگر را آورده بود و همکاران در بررسی‌هایی که از غرفه‌ها داشتند، متوجه این موضوع شدند و بلافاصله این کتاب‌ها جمع‌آوری شدند.
 
شهرام‌نیا با بیان اینکه ساختار نمایشگاه به‌گونه‌ای است که این تخلف‌ها به صورت حداقلی است، عنوان کرد: البته برای همکاران ما فرقی نمی‌کند که تخلف‌ها کم یا زیاد باشد. ما طبق قوانین و مقررات و ضوابطی که برای نمایشگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم، در همین حد هم برخورد می‌کنیم و اجازه حضور چنین آثاری را در نمایشگاه‌های کتاب نمی‌دهیم.  

بر کتاب‌ها نظارت جدی می‌کنیم
 وی با تاکید بر این موضوع که نظارت بر عرضه کتاب در نمایشگاه‌های استانی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در نمایشگاه کتاب اصفهان، مجموعه‌ای که نمایندگان چندین ناشر را داشت،‌ لابلای این آثار، کتاب‌هایی از ناشران دیگر را هم بدون اجازه آورده بود و ما حتی بدون اینکه مطمئن باشیم که کتاب‌ها اصل یا قاچاق است، با توجه به اینکه مجوزی از ناشر برای ارائه کتاب‌ها ندارد، اجازه عرضه کتاب ندادیم و این کتاب‌ها جمع‌آوری شد.
 
شهرام‌نیا همچنین درباره شائبه وجود کتاب‌های قاچاق در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توضیح داد:‌ در این نمایشگاه نیز ساز و کار به‌گونه‌ای است که ناشری که کتاب عرضه می‌کند، یا کتاب خودش است یا ناشری که به او نمایندگی داده است و در این میان اگر کتاب قاچاقی از ناشر دیگر هم عرضه کند، تخلف است.
 
وی افزود: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم غیرقانونی است که یک ناشر، کتابی غیر از انتشارات خود را عرضه کند و در این زمینه تشکل‌های نشر مسئولیت برخورد با این موضوعات را دارند، علاوه بر آن کارگروه نظارت بر ناشران داخلی نیز این نظارت‌ها را انجام می‌دهد.

شهرام‌نیا در پایان یادآور شد: محمل عرضه کتاب قاچاق در فضاهای معمول توزیع کتاب است که البته این اشکال به خودِ محمل برنمی‌گردد، بلکه معتقدم باید به صورت ریشه‌ای با این پدیده برخورد کرد؛ کما اینکه ممکن است کتاب قاچاق در یک کتاب‌فروشی عرضه شود.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم با توجه به شیوه‌ای که اکنون پیش گرفته شده است، باید با سرمنشاء بروز چنین رفتارهای غیرفرهنگی برخورد شود.