شناسهٔ خبر: 57365 - سرویس دیگر رسانه ها

صدمیلیون تومان هدیه نقدی برگزیدگان جایزه جلال آل‌احمد/کارنامه قابل قبولی داشته‌ایم

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی جایزه جلال آل‌احمد گفت: امسال به دلیل متغیر بودن قیمت سکه قرار است که معادل نقدی آن را به دوستان برگزیده اهدا کنیم از این رو به فرد برگزیده صدمیلیون تومان و به دوستان شایسته تقدیر ۳۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد که با توجه به کاهش قیمت سکه جایزه نقدی حتی از ۳۰ سکه هم بیشتر شود.

صدمیلیون تومان هدیه نقدی برگزیدگان جایزه جلال آل‌احمد/کارنامه قابل قبولی داشته‌ایم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری یازدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد صبح امروز (۱۱ آذرماه) با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه، محمدرضا بایرامی، دبیر علمی جایزه و اصحاب رسانه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.
 
مهدی قزلی در ابتدای صحبت خود ضمن عرض تسلیت بابت درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز مطرح کشور گفت: جایزه ادبی جلال در روز شنبه (۱۷ آذرماه) در کتابخانه ملی گام آخر را برمی‌دارد. رسم است که معمولا جایزه در زادروز جلال یعنی (۲ آذرماه) یا روزهای نزدیک به آن برگزار شود. اما به دلیل تعطیلات و سفر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اختتامیه این جایزه با کمی تاخیر برگزار می‌شود.
 
دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه جلال با اشاره به آثار بررسی شده گفت: در این دوره از جایزه ۳هزار و ۲۱۳ کتاب را بررسی کردیم که به تفکیک ۱۴۸ کتاب در حوزه نقد ادبی، ۱۷۳ اثر در حوزه مستندنگاری، هزار و ۲۰۰ اثر در حوزه داستان کوتاه و در نهایت هزار و ۶۷۳ رمان و داستان بلند بررسی شده است.
 
وی ادامه داد: ما در جایزه جلال همه آثار منتشر شده در سال را بررسی می‌کنیم و به تعداد صداها کاری نداریم. یعنی اگر همه ۳هزار اثر از یک جریان فکری یا ۳هزار جریان فکری باشد برای ما فرقی نمی‌کند و ما در تلاش هستیم تا بهترین آثار را انتخاب کنیم.
 
قزلی در توضیح شیوه‌های حمایت از برگزیدگان جایزه جلال گفت: ما هر ساله طی نامه‌ای برگزیدگان جایزه جلال را به هیأت خرید کتاب معرفی می‌کنیم تا در خریدهایی که انجام می‌دهند این آثار را نیز مدنظر داشته باشند تا حداقل آثار برگزیده بزرگترین جایزه ملی در کتابخانه‌ها موجود باشد. از طرفی سعی داریم تا با رایزنی با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی شرایط را برای حضور این افراد در مجامع بین‌المللی مهیا کنیم. برای مثال در سال‌های گذشته برندگانی مانند محمدرضا بایرامی به پاریس، نسیم مرعشی به صربستان، الهام فلاح و محمدرضا شرفی خبوشان به فرانکفورت و مریم برادران به چین رفتند. در واقع می‌خواهم بگویم که این افراد برای این سفر اولویت داشتند اما الزامی هم وجود نداشته بنابراین دوستان ناراحت نشوند که چرا فلان برگزیده به فلان سفر نرفته است اینها دست ما نیست و براساس انتخاب موسسه فرهنگی نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: با پا گرفتن طرح گرنت اتفاقات بهتری برای این دوستان نیز شکل خواهد گرفت. چراکه طی صحبت‌های انجام شده قرار است که این دوستان در اولویت قرار بگیرند. از طرفی خود ما نیز در دبیرخانه توجه ویژه‌ای به این عزیزان داریم تا از تمامی ظرفیت‌های افراد برگزیده به‌نحو احسن استفاده شود.
 
دبیر اجرایی جایزه جلال با اشاره به جوایز نفرات برگزیده گفت: امسال به دلیل متغیر بودن قیمت سکه قرار است که معادل نقدی آن را به دوستان برگزیده اهدا کنیم از این رو به فرد برگزیده صدمیلیون تومان و به دوستان شایسته تقدیر ۳۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد که با توجه به کاهش قیمت سکه جایزه نقدی حتی از ۳۰ سکه هم بیشتر شود.
 
وی افزود: بنیاد شعر و ادبیات داستانی از ابتدای حضور من در مضیقه مالی قرار داشته است و شما توجه کنید که ما در سال گذشته برای برگزاری ۴ جایزه بزرگ ملی و اداره بنیاد شعر و ادبیات داستانی با توجه به همه هزینه‌ها تنها ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، یعنی یک میلیارد و نیم کمتر از سال قبل و تا اینجای کار هم در سال جدید حدود ۲میلیاردتومان هزینه داشته‌ایم. من نمی‌خواهم گلایه کنم و غُر بزنم اما باید بگویم که حق ادبیات چیزی بیش از این است.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به مأموریت جدید بنیاد گفت: سال گذشته وظیفه مدیریت انجمن‌ها به بنیاد واگذار شد که تا امروز حدود هزار و ۲۹۰ انجمن ثبت‌نام کردند و ۴۰۰ انجمن کد گرفتند. باور کنید صحبت کردن با همین ۴۰۰ انجمن فقط ۱۰ میلیارد پول می‌خواهد. من افتخار می‌کنم که با کمک همکارانم یک موسسه دولتی را به شکل یک موسسه خصوصی اداره می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: پایگاه نقد و شعر و داستان که یکی از اتفاقات مهم ادبیات ما بوده است این روزها با یک نفر و نیم نیرو اداره می‌شود. روزی که من به بنیاد شعر و ادبیات داستانی آمدم، ۳۰ کارمند در اینجا حضور داشتند و امروز نیز با اضافه شدن مسئولیت حوزه شعر و حوزه انجمن‌ها ما بنیاد را با همان ۳۰ نفر اداره می‌کنیم یعنی می‌خواهم به شما بگویم که صورتمان را با سیلی سرخ نگه داشته‌ایم و به ادامه فعالیت‌ها می‌پردازیم.
 
قزلی با اشاره به مکان برگزاری اختتامیه جایزه جلال گفت: ما با مطالعه کامل کتابخانه ملی برای برگزاری مراسم اختتامیه انتخاب کرده‌ایم البته از این نکته نباید غافل شد که در هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل‌توجهی داشتیم.
 
دبیر اجرایی جایزه جلال در توضیح بخش ویژه این جایزه گفت: ما در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به پشتوانه هیأت علمی وزیر و معاون فرهنگی ایشان گاهی پیشنهاداتی را ارائه می‌دهیم و گاهی با دوستان مشورت می‌کنیم و فکر می‌کنم در ۱۴ جایزه‌ای که برگزار کردیم کارنامه قابل قبولی داشته‌ایم. ما قطعا برای بخش ویژه با نظر این دوستان وارد کار شده‌ایم البته گاهی مشورت‌ها از این دوستان هم بالاتر رفته است و با بزرگان دیگری برای برگزاری بخش ویژه صحبت و همکاری داشته‌ایم.
 
قزلی با اشاره به بخش ویژه این دوره گفت: صحبت‌هایی در گوشه و کنار در مورد این بخش مطرح می‌شود اما من انتظار داشتم که دوستان به شکل مکتوب این بخش را نقد کنند تا اگر هم مشکلی وجود دارد برای سال‌های آینده رفع شود. اما متاسفانه چیز قابل قبول و مکتوبی در سایت‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مشاهده نکرده‌ام که به بهتر شدن کمک کند.
 
وی ادامه داد: لیست اعلام شده براساس قوانین طراحی شده است و محدودیت‌هایی وجود داشته که بدون شک عده‌ای از لیست جامانده‌اند. در نهایت نیز انتخاب از سوی مردم انجام خواهد شد و بدون شک این انتخاب به ذات ادبیات ضربه‌ای نمی‌زند. این اتفاق برای نخستین بار است که انجام می‌شود و ما باید صبر کنیم و ببینیم که نتایج آن چه اتفاقاتی را در آینده رقم خواهد شد.
 
دبیر اجرایی جایزه جلال با اشاره به فواید اجرای این طرح گفت: وقتی انتخاب را به عهده مردم می‌گذاریم کار از دسترس برگزارکنندگان خارج می‌شود و خیلی از دوستان برگزارکننده جوایز و ایونت‌ها این کار را دوست ندارند اما چون ما در جایزه جلال چیزی در اختیار نداشتیم این مساله نیز برای ما بسیار راحت و آسان بود و از هیچ چیز نترسیدیم به‌هرحال باید نتایج مشخص شود تا بعد بتوان درباره آن صحبت کرد.
 
محمدرضا بایرامی، دبیر علمی این جایزه در ابتدای صحبت‌های خود گفت: از جنس مسئولیت‌پذیری بنیاد تشکر می‌کنم که نشان داد تک‌تک کتاب‌هایی که در یک سال منتشر می‌شود برای آن‌ها اهمیت دارد و تمامی آثار را بررسی می‌کند. امیدواریم این دوره، دوره خوبی باشد چراکه نتایجی که در آینده خواهیم شنید بیانگر ساعت‌ها و روزها تلاش همکارانم بوده است.
 
دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه جلال با اشاره به شیوه بررسی آثار گفت: شاید میان سیاستمداران فرهنگی کشور نگاه به صدایی خاص اهمیت داشته باشد اما من و سایر داوران در جایزه جلال صرف نظر از جنسیت، ناشر و نویسنده تنها به اثر نگاه می‌کنیم و برای ما مهم انتخاب اثر برتر است.
 
وی ادامه داد: مهم این است که مسائل جامعه، مشکلات و پرداختن به کشورمان در آثار خودش را نشان بدهد و ما هیچ پیش‌فرضی در انتخاب آثار نداریم. ما همه آثار را بررسی کردیم و در مجموع به اسامی‌ای رسیده‌ایم که یا اعلام شده یا در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
 
محمدرضا بایرامی با اشاره به مقایسه آثار این دوره با دوره‌های گذشته گفت: مقایسه آثار یک دوره با دوره گذشته خود کار درستی نیست چراکه امکان دارد آثار یک سال به‌قدری نازل باشد که ما حتی تقدیری هم نداشته باشیم. بنابراین طبیعی است که آثار هر سال با آثار سال‌های قبل از خود متفاوت باشد و ما باید تفاوت ویژه به ظرفیت‌های هرساله ادبیات داشته باشیم.
 
دبیر علمی جایزه جلال با اشاره به بخش ویژه این دوره گفت: اسامی داوران بخش رمان و داستان کوتاه تا امروز مشخص نبودند و امروز با اعلام کاندیدای بخش داستان کوتاه داوران مشخص شدند و این امکان وجود دارد که از امروز مورد سئوال قرار گیرند. من در فضای مجازی مطالبی را در مورد این بخش ویژه شنیده‌ام که دوستان برای من ارسال کرده‌اند. اما باید در اینجا بگویم که این بخش به داوری‌ها هیچ ارتباطی ندارد و این انتخابی است که از سوی مردم صورت می‌گیرد حتی جالب است که بدانید خود من آخرین نفری بودم که از اجرای این طرح مطلع شدم.