شناسهٔ خبر: 57549 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب «از بحران تا فروپاشی» نقد می‌شود

کتاب «از بحران تا فروپاشی» از سوی انجمن علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نقد و بررسی می‌شود.

کتاب «از بحران تا فروپاشی» نقد می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «از بحران تا فروپاشی» (کندوکاوی در ماندگاری با آسیب‌پذیری نظام‌های سیاسی) نوشته حسین بشریه از سوی انجمن علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نقد و بررسی می‌شود.
 
در این نشست دکتر سید علی محمودی عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل و دکتر عباس خلجی عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره این کتاب سخن می‌گویند.

کتاب از بحران تا فروپاشی نوشته حسین بشیریه است. در کتاب از بحران تا فروپاشی چند نمونه از ماندگاری سیاسی و چند نمونه از آسیب پذیری دولت بررسی شده است. ایالات متحده آمریکا، انگلستان، اسپانیا و مراکش چند نمونه از ماندگاری سیاسی هستند. در مقابل دولت‌های تونس، مصر و لیبی پیش از انقلاب آسیب پذیر و شکننده از کار درآمدند. هدف نویسنده در این کتاب نه تحلیل کامل تاریخ جنبش‌ها و یا دولت‌ها و نه تفصیل بحران اقتصادی جهانی، بلکه تنها مطالعه تطبیقی ماندگاری یا آسیب پذیری نظام های سیاسی در شرایط بحرانی است.

از این رو محدوده بررسی‌های نویسنده از بحران تا سرکوب جنبش‌های اعتراضی، و یا تا فروپاشی رژیم‌ها است و در مورد انقلاب‌ها تنها به زمینه‌ها و دلایل وقوع آنها پرداخته شده است، بررسی پیامدها و تحولات پس از انقلاب در این نوشتار نیامده است. مفهوم مبهم انقلاب معمولا در سه معنا به کار می‌رود: یکی به معنای جنبش انقلابی و اعتراضی؛ دوم به معنای فروپاشی رژیم حاکم، و سوم برقراری نظم جدید.
 
 این نشست شنبه ۲۴ آذرماه ساعت ۱۳ در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی سالن کنفرانس طبقه سوم برگزار می‌شود.