شناسهٔ خبر: 57608 - سرویس دیگر رسانه ها

سوم دی‌ ماه پژوهشگران برتر تهران مشخص می‌شوند

دبیر جایزه زمان و مکان برگزاری اختتامیه جایزه را ساعت پانزده سوم دی ماه در مجموعه فرهنگی کاخ گلستان اعلام کرد و افزود: از روز جمعه ۲۳ آذر برنامه‌های جنبی جشنواره با افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی دوران قاجار در کاخ گلستان آغاز شده است و در همان روز یکی دیگر از بخش‌های جنبی جشنواره که برگزاری نمایشگاه آثار باستان‌شناختی تهران در موزه ملی بود نیز آغاز به کار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷، با حضور مهرشاد کاظمی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر جایزه، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران، محمدمهدی تدین رئیس مرکز آموزشی هنری دارالفنون و خانی مدیر تبلیغات و بازرگانی بانک آینده در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کاظمی دبیر جشنواره گفت: «ما از سال ۱۳۹۲ در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران برنامه تقدیر از پژوهش‌های برتر در حوزه تهران را راه انداختیم و امسال موفق شدیم با شکل دادن به برنامه‌های جنبی متنوع و با همکاری نهادهای مختلف جایزه را به حد قابل قبولی گسترش دهیم. به گونه‌ای که اکنون برنامه‌های جنبی جشنواره بسیار پراهمیت شده‌اند.»

وی در ادامه رشته‌هایی که در این جایزه مورد توجه قرار گرفته‌اند را این‌گونه معرفی کرد: «کتاب، پایان‌نامه، فیلم، تئاتر، خبرنگاری، عکس، انتشارات برتر، گردشگری، معماری، محیط‌زیست و پیشکسوت حوزه مطالعات تهران.»


 
او همچنین گفت هر کدام از این رشته‌ها هیئت داوران ویژه خود را دارند و گفت: «مشی ما بنا بر تصمیم شورای سیاست‌گذاری این نیست که رتبه‌بندی خاصی ارائه دهیم و در این دوره جایزه بدون اعلام رتبه‌بندی از هفده نفر تجلیل خواهد شد.»
 
او زمان و مکان برگزاری اختتامیه جایزه را هم ساعت پانزده سوم دی ماه در مجموعه فرهنگی کاخ گلستان اعلام کرد و افزود: «از روز جمعه ۲۳ آذر برنامه‌های جنبی جشنواره با افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی دوران قاجار در کاخ گلستان آغاز شده است و در همان روز یکی دیگر از بخش‌های جنبی جشنواره که برگزاری نمایشگاه آثار باستان‌شناختی تهران در موزه ملی بود نیز آغاز به کار کرد.

او درباره ویژگی‌های نمایشگاه اسناد تاریخی دوران قاجار گفت در این نمایشگاه از برخی اسناد برای اولین‌بار رونمایی می‌شود که از جمله آنها نامه اعتراضی مردم تهران در زمان مظفرالدین شاه در اعتراض به فعالیت قمارخانه‌هاست که این سند به دلیل مهرها و امضاهای متعدد آن اهمیت تاریخی دارد.»

کاظمی همچنین گفت: «برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در چارچوب برنامه‌های جانبی جشنواره تهران اولین نمایشگاه هنری باستان‌شناسی تهران هم برگزار شود. این نمایشگاه با الهام از اسکلت زن هفت هزار ساله که در خیابان مولوی تهران یافته شد شکل خواهد گرفت و بنا داریم با همراهی شهرداری تهران در ایستگاه متروی مولوی یادمانی برای این بانوی هفت هزار ساله شکل بدهیم.»

در ادامه نشست جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران درباره نمایشگاه تهران که از روز جمعه در این موزه برقرار شده و تا سوم دی ماه بازدید از آن رایگان است گفت: «تلاش کردیم در نمایشگاه تهران آثاری را جمع کنیم که بتوانند توالی تاریخ این شهر را نشان دهند. ۱۴۷ اثر از محوطه‌های باستانی در شهرری، سلطنت‌آباد، قیطریه و... به همراه سکه‌هایی که در تهران کشف یا در این شهر ضرب شده‌اند در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.»

به گفته نوکنده بخش عمده‌ای از تمرکز این نمایشگاه بر آثاری است که از تپه چشمه‌علی به دست آمده است. او گفت: «ما از آثار تپه چشمه‌علی که تهران در تمدن شکل گرفته در این تپه ریشه دارد سه شیء شاخص را در این نمایشگاه قرار داده‌ایم. یکی از این اشیاء سفال معروف تپه چشمه‌علی است. علاوه بر آن ما کاسه‌ای با نام کاسه لب‌باریخته را نیز در نمایشگاه قرار داده‌ایم که این کاسه نمودی از سابقه ۵۲۰۰ نگارش در ایران است. شیء دیگری که در معرض نمایش است یک بوته ذوب فلز است که نشان می‌دهد تاریخ ریخته‌گری در تهران به حدود ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.»

نوکنده افزود در این نمایشگاه سعی داشتیم آثاری از تمدن شهرری را نیز نشان دهیم. او هدف از برگزاری نمایشگاه را چنین توصیف کرد: «ما قصد داشتیم با برگزاری نمایشگاه شواهد ملموسی از تاریخ تهران را در معرض دید شهروند تهرانی قرار دهیم. موزه ملی به عنوان موزه‌ای که در شهر تهران قرار گرفته است خود را موظف می‌داند به تاریخ تهران نیز توجه کند.»

رئیس موزه ملی ایران سخنان خود را با یک پیشنهاد به مسئولان شهری به پایان برد: «امیدواریم موزه کوچک یا ساختمانی در پارک قیطریه داشته باشیم تا بتوانیم آثار به‌دست آمده از تپه قیطریه را آنجا نمایش بدهیم. امید داریم که بتوانیم مکان‌هایی که آثار باستانی در آن کشف می‌شود را به مکان-موزه تبدیل کنیم. این اتفاق می‌تواند هویت فرهنگی شهر را ارتقا ببخشد.»

پس از نوکنده نوبت به محمدمهدی تدین رئیس مرکز آموزش هنری دارالفنون رسید که گزارشی درباره برگزاری بخش عکس جشنواره تهران ارائه دهد. وی گفت: «برگزاری این بخش از جشنواره از مرداد تحت نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره آغاز شد و ما در بخش‌های مختلفی نظیر اماکن مذهبی و فرهنگی تهران، جاذبه‌های طبیعی و سیاحتی و نیز بخشی با نام تهران شهر شور و نشاط جایزه را طراحی کردیم. پذیرش آثار این بخش جشنواره در تاریخ ۱۴ آذر به پایان رسید و پس از آن از میان ۲۱۶۵ عکس رسیده به دبیرخانه، ۱۳۶ اثر به مرحله داوری راه یافتند و از میان آنها پس از سه روز داوری آثاری به عنوان منتخب جشنواره انتخاب شدند که در روز اختتامیه اسامی آنها اعلام خواهد شد.»

تدین ضمن ابراز امیدواری برای انتشار مجموعه آثار منتخب به صورت کتاب درباره ویژگی‌های جشنواره گفت: «حضور کم‌سابقه عکاسان پیشکسوت در کنار عکاسان جوان در جشنواره از ویژگی‌های جشنواره است. برخی از عکس‌های ارسال شده بیش از نیم قرن سابقه دارد و برای اولین بار نمایش داده می‌شود.»

گفتنی است در بخش پرسش و پاسخ یکی از اعضای هیئت برگزاری جایزه تهران در پاسخ به پرسشی درباره میزان جایزه جشنواره گفت: «این موضوع هنوز اعلام عمومی نشده و در مراسم اختتامیه مشخص خواهد شد.»