شناسهٔ خبر: 57638 - سرویس دیگر رسانه ها

مثنوی مولوی به ۲۶ زبان ترجمه شد

مثنوی مولوی اثر مولانا جلال‌الدین رومی اخیرا به زبان قرقیزی ترجمه شده و به‌زودی منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  شهردار قونیه از ترجمه و انتشار مثنوی معنوی اثر مولانا جلال‌الدین بلخی به زبان قرقیزی به عنوان ۲۶‌امین ترجمه از این شاهکار بی‌بدیل خبر داد.

اغور ابراهیم الطای، شهردار قونیه، شهر محل دفن مولانا در مصاحبه با خبرگزاری ترکیه اعلام کرد «هدف نهایی ما ترجمه مثنوی به ۵۰ زبان زنده دنیا است و تاکنون ۲۶ ترجمه از این اثر سترگ که آخرین آن مربوط به زبان قرقیزی، زبان رسمی کشور قرقیزستان است تکمیل شده و قرار است به زودی ترجمه پرتغالی و ترکی ایغوری آن نیز تکمیل و منتشر شود.»

او در ادامه گفت «ترجمه مثنوی مولانا از زبان فارسی به زبان ترکی با استقبال گسترده‌ای از سوی محافل ادبی و فرهنگی ترکی روبه‌رو شد و این موضوع ما را تشویق کرد تا به منظور بهره‌برداری همه انسان‌ها از افکار و اندیشه‌های ارزشمند این شاعر بزرگ صوفی، ترجمه این اثر ماندگار را به زبان‌های مختلف دنیا آغاز کنیم. این پروژه که از سال ۲۰۰۵ شروع شده فرصتی را برای مشتاقان مولانا فراهم می‌آورد تا بتوانند مثنوی را به زبان خودشان بخوانند و درک کنند.»

مثنوی تاکنون به زبان‌های ترکی، عربی، انگلیسی، آلمانی، سوئدی، ایتالیایی، فرانسوی، ژاپنی، آلبانی، اسپانیایی، ترکمنی، اسپانیایی، اردو، قزاقی، ازبکی، تاجیکی، چینی، یونانی، روسی، مالایی، ترکی آذرباییجانی، کردی، سواحیلی، بوسنیایی، هلندی و قرقیزستانی ترجمه شده و ترجمه‌های دیگری از این اثر بزرگ در راه است.

مثنوی معنوی اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، یکی از برترین و رازآمیزترین آثار عرفانی-ادبی کهن فارسی پس از اسلام است که به زبان فارسی سروده شده و شامل ۶ دفتر و ۲۶ هزار بیت می‌باشد. این اثر به درخواست حسام‌الدین چلبی، شاگرد مولوی در سال‌های ۶۶۲ تا ۶۷۲ هجری/۱۲۶۰ میلادی تالیف شد.

مثنوی جزو ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ بشریت به انتخاب نشریه گاردین برگزیده شد.

مولانا در محلی به دنیا آمد که امروز تاجیکستان است و در قونیه مرکز ایالت آناتولی به خاک سپرده شد که امروز در ترکیه واقع شده است.