شناسهٔ خبر: 57705 - سرویس دیگر رسانه ها

تکنولوژی برای ادبیات مضر است یا مفید ؟

مجله ادبی رایترز دایجست بعضی از نظرات مخالفان و موافقان در مورد تاثیر تکنولوژی بر ادبیات و حوزه نویسندگی را جمع کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ تکنولوژی در حوزه ادبیات نیز یکی از ابزارهای ایجاد تحول بوده است به طوری که بعضی از نویسنده‌های معاصر ظهور ابزارهای پیشرفته را موجب ارتقای سطح خود می‌دانند. آنها مثال‌های از بالا رفتن کیفیت چاپ یا تسهیل دسترسی افراد به کتاب‌ها و امکاناتی مثل سرعت تایپ و ... را ذکر می‌کنند که هر کدام عاملی برای پیشرفت ادبیات است ولی خیلی از نویسندگان نیز تکنولوژی را مانع اصلی ارتقای استعداد نویسندگی می‌دانند و اعتقاد دارند نوشتن چیزی جدای تکنولوژی است. در اینجا به بررسی نظرات موافقان و مخالفان ورود تکنولوژی به عرصه نویسندگی می‌پردازیم که دانستن دلایل آنها خالی از لطف نیست:
 
موافقان: تسهیل دسترسی و حمل و نقل
همان موضوع اصلی موافقان ورود تکنولوژی به حوزه ادبیات است که اعتقاد دارند هرچه قدر دسترسی افراد به نوشته‌ها بیشتر شود سطح ادبیات ارتقاء خواهد یافت. با همین فلسفه آمازون سرویس پرایم خود را برای نویسندگان و مشتری‌هایش راه‌اندازی کرده است و هر نویسنده‌ای می‌تواند مستقیم آثار خود را در این سرویس بنویسد و بفروشد.
 
مخالفان: هزینه‌های زیاد و حمایت کم
شاید سرویس‌های آنلاین مثل آمازون یک سری هزینه‌های مربوط به تهیه کتاب یا دسترسی آسان به مطالب نوشته شده را کاهش دهد ولی در کل که به این سرویس نگاه کنید متوجه خواهید شد که هزینه‌های بیشتری متحمل مشتری‌ها می‌کند. خرده‌فروش‌های کتاب و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب مثل بارنزاندنوبل نیز برای مشتری‌های خود تخفیف‌های خوبی قائل می‌شوند ولی آمازون چنین چیزی ندارد. از یک نگاه نیز تکنولوژی فاصله‌ای بین احساس خوب مشتری نسبت به کتاب‌ها ایجاد می‌کند چون آنها در این سرویس های آنلاین تنها به فکر هزینه‌ها هستند.
 
موافقان: فرصت ارتباط بیشتر با خوانندگان
تکنولوژی زمینه و شرایط لازم برای ارتباط بیشتر خواننده و نویسنده را فراهم می‌آورد که از نمونه بارز آنها شبکه‌های اجتماعی است. این روزها نویسنده با کلیک یک دکمه می‌تواند داستان خود را منتشر کند و از بازخورد و نظرات خوانندگان اطلاع پیدا کند. ادبیات در طول تاریخ به اندازه‌ زیادی تحت تأثیر زوایای مختلف زندگی اجتماعی انسان بوده و وقتی این زندگی با تکنولوژی همراه می‌شود باید همگام با آن ادبیات نیز دچار تحول شود و به نظر می‌رسد نوشته‌هایی که با تکنولوژی همراه نشوند محکوم به شکست هستند.
 
مخالفان: هدایت افکار مردم و نویسندگان
به نظر می‌رسد هرچه تکنولوژی پیشرفت می‌کند همفکری و همگامی در نوع نوشته‌ها بیشتر می‌شوند. به عبارتی این طور می‌شود گفت که وقتی مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند که نویسندگان و شاعران نیز از این قائه مستثنی نیستند و نتیجه تاسف بار این است که همه نوشته‌ها مثل هم می‌شود. تنوع داستان‌ها و نوشته‌ها به طور غیرمستقیم از بین می‌رود و نتیجه‌اش یک سری داستان‌های مثل هم می‌شود که این روزها در سرویس آنلاین آمازون مشاهده می‌کنیم.