شناسهٔ خبر: 57812 - سرویس دیگر رسانه ها

کمک صداوسیما به کتاب‌های کمک‌درسی و بی‌توجهی به قانون

مصوبه ۴۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان صداوسیما را ملزم می‌کند تا بعد از دریافت تایید وزارت آموزش و پرورش کتاب‌های کمک آموزشی را تبلبغ کند اما این سازمان عریض و طویل تا کنون به این قانون بی‌توجه بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشار پیام کوتاه سیدمحمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش که جمعه ۷ دی‌ماه در فضای مجازی منتشر شد، دوباره موضوع کتاب‌های کمک درسی را بر سر زبان‌ها انداخت.

بطحایی، در این پیام کوتاه هدف پرداختن به موضوع کتاب‌های کمک‌ آموزشی را «اضطراب‌زدایی از کودکان و بازگرداندن شادی و نشاط به مدارس» اعلام کرده است.

وی در این نامه علاوه‌بر دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت معدن و تجارت علی‌عسگری؛ رئیس سازمان صداوسیما را خطاب قرار داده و از مکاتبه با وی درباره لزوم توجه به معیارهای آموزش و پرورش برای ساخت پیام‌های تبلیغاتی ویژه کتاب‌های کمک‌درسی خبر داده است.

بطحایی، علاوه براین از عبارت «نص صریح قانون» اشاره کرده که در واقع به ماده ۷ از مصوبه ۴۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع دارد. وزیر آموزش و پرورش این مصوبه را به علی‌عسگری، یادآور شده و می‌نویسد «در نامه‌ای به برادر عزیزم دکتر علی‌عسگری با استناد به نص صریح قانون خواسته‌ام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزش و پرورش انجام پذیرد.»

ماجرای یک مصوبه ۱۷ ساله
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال ۱۳۸۰ رسانه‌ها را موظف کرد تا بعد از دریافت مجوز از وزارت آموزش و پرورش کتاب‌های کمک‌ آموزشی را تبلیغ کنند.

آموزش و پرورش معتقد است که این دسته از کتاب‌ها که اهداف مالی، مهم‌ترین انگیزه تولید آن‌هاست، بدون رعایت استانداردهای آموزشی و حتی در تعارض با اهداف آموزشی و مقابل برنامه‌های کلان نظام آموزشی و صرفا با هدف تقویت تب کنکور، تولید، عرضه و حتی از کانال‌های رسمی مانند صداوسیما به‌طور گسترده‌ای تبلیغ می‌شوند.

بطحائی که از ابتدای حضور خود در وزارت آموزش‌وپرورش بر لزوم نظارت بر استفاده دانش‌آموزان از کتاب‌های کمک‌آموزشی به‌ویژه کتاب‌های آمادگی برای کنکور تاکید کرده بود با استناد به گزارش‌های منتشر شده گردش مالی  مافیای کنکور را ۱۵هزار میلیارد تومان اعلام کرد.     

نص صریح قانون 
ماده ۷-مصوبه ۴۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۲۳ مرداد ۱۳۸۰

«صداو سیما، مطبوعات و جراید کثیرالانتشار کشور فقط در صورت تایید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای فرم‌های ویژه مجاز به تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی هستند و موسس یا موسسان ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوطه هستند.»

البته موضوع این ماده، کلی است و به تبلیغ کتاب‌های کمک‌درسی و وزارت آموزش و پرورش محدود نمی‌شود. مطابق با این ماده، سازمان و صدا و سیما برای تبلیغ کتاب‌های کمک‌درسی، کلاس‌ها و دوره‌های کمک‌آموزشی و آمادگی کنکور و... نیازمند جلب نظر نهادهای دولتی‌ای است که در رابطه با تربیت و آموزش عمومی مسئولیت قانونی دارند.

مصوبه ۴۸۳ صداوسیما را متوقف می‌کند؟
پیش از این نیز بارها از زبان مقامات و مسئولان وزارت آموزش‌ و ‌پرورش در دوره فعلی و پیش‌تر درباره آثار مخرب و غیرکارشناسی محتوای کتاب‌های کمک آموزشی و همچنین لزوم توقف تبلیغات این دسته از کتاب‌ها از صداوسیما به دلیل تاثیرگذاری این رسانه شنیده شده بودیم؛ حالا باید دید آیا رسانه ملی با توجه به اینکه از یک سو بودجه سال آینده‌اش در مقایسه با سال گذشته  ۱۹۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر مصوبه ۴۸۳شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نهاد ابلاغ شده، به تاکیدهای مقامات وزارت آموزش و پرورش توجه می‌کند یا همچنان افزایش درآمدهای سازمانی خود از راه جذب آگهی‌های تبلیغاتی را در اولویت قرار می‌دهد.