شناسهٔ خبر: 57855 - سرویس دیگر رسانه ها

«چگونه ویتگنشتاین بخوانیم»

کتاب «چگونه ویتگنشتاین بخوانیم» اثر ری مانک ترجمه همایون کاکاسلطانی از سوی نشر نی منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ لودویگ ویتگنشتاین می گوید: «خلاصه‌ نگرش من به فلسفه این است: فلسفه باید به صورت اثری منظوم نوشته شود.»

هرچند موضوع نوشته‌های ویتگنشتاین مشابه موضوعات مطرح‌شده از سوی سایر فیلسوفان تحلیلی ــ ماهیت منطق، مرزهای زبان، تحلیل معنا ــ است، اما او این کار را به سبْکی شاعرانه انجام داد؛ همین امر، کار او را از سایر همتایانش متمایز می‌سازد و پرسش از چگونه‌خواندنِ ویتگنشتاین را به پرسشی به‌جا بدل می‌نماید. بنا به استدلال ری مانک، در بُنِ اندیشه‌ ویتگنشتاین عزمی راسخ برای مقاومت در برابر علم‌گرایی عصر ما و نوعی تأکید بر انسجام و خودسامانیِ اَشکال غیرعلمیِ فهمیدن وجود دارد. ویتگنشتاین تلاش می‌کرد روشن سازد که فهم مورد نظر ما در فلسفه شبیه به فهم ممکنِ ما از یک فرد،‌ یک قطعه موسیقی و یا یک شعر است.

این کتاب بر ایده‌ای ساده ولی بسیار نوین مبتنی است. کتاب خواننده را در معیت راهنمایی متخصص، چهره به چهره با خود اثر مواجه می‌سازد. این اثر به منزله خواندن در محضر استاد است. «مانک» در حدود ۱۰ گزیده مختصر از «ویتگنشتاین» را انتخاب کرده است و به آنها به عنوان روشنگر ایده‌های محوری‌ و بدان وسیله باز شدن درها به روی کل یک جهان اندیشه، مفصلا نظر می‌اندازد. کتاب فقط گردآوری مشهورترین قطعات و عبارات «ویتگنشتاین» یا «بزرگترین موفقیت‌های» او نیست، بلکه بیشتر مجموعه‌ای از سرنخ‌ها یا کلیدهایی را به دست می‌دهند تا خوانندگان بتوانند ادامه دهند و به کشفیات خودشان نایل شوند.

«لودویک ویتگنشتاین» بنا بر اتفاق نظر کلی یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم بود. مسأله چگونه خواندن او، از زمان انتشار نخستین کتابش یعنی «رساله منطقی – فلسفی» در سال ۱۹۲۱ به بعد، باعث بگو مگوی فراوانی شده‌است. هیچ اتفاق نظری وجود ندارد که «تراکتاتوس» را چگونه باید تفسیر کرد، اثر بعدی‌اش یعنی «پژوهش‌های فلسفی» را چگونه باید خواند، و تا چه اندازه «پژوهش‌ها»  توانسته «تراکتاتوس» را بی اعتبار سازد. بنابراین نویسنده معتقد است «چگونه ویتگنشتاین بخوانیم» فقط یک شیوه ممکن خواندن «ویتگنشتاین» است.

کتاب «چگونه ویتگنشتاین بخوانیم» اثر ری مانک با ترجمه همایون کاکاسلطانی در ۱۲۷ صفحه به فیمت ۱۵۰ هزار ریال از سوی نشر نی منتشر شده است.