شناسهٔ خبر: 57910 - سرویس دیگر رسانه ها

پروژه حفاظت از کتاب‌های قدیمی دانشگاه اسپانیایی

دانشگاه اسپانیایی شهر بارسلون قصد دارد با هزینه‌ای کلان کتاب‌های قدیمی مربوط به نویسندگان زن قرون گذشته قاره اروپا را جمع‌آوری کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دانشگاه بارسلون اعلام کرده است یک و نیم میلیون یورو برای جمع‌آوری و نگهداری کتاب‌های تاریخی نوشته شده توسط نویسندگان زن اروپایی را اختصاص می‌دهد. کارمه فونت استاد ادبیات زبان انگلیسی این دانشگاه از سوی شورای تحقیقات اتحادیه اروپا برای این کار مامور شده است. گفته می‌شود کتاب‌های مورد نظر توسط نویسندگان زن دوره رنسانس اروپا نوشته شده‌اند.
 
کارمه فونت استاد زن ادبیات دانشگاه بارسلون سال‌ها برای تحقیق و بررسی آثار و کتاب‌های نوشته شده توسط نویسندگان زن تاریخ اروپا صرف کرده است. به گفته وی سال‌ها کتاب‌های این نویسندگان حتی در اروپای مدرن نیز مورد غفلت واقع شده است.
 
قرار است طی پروژه‌ای پنج ساله تیم تحقیقاتی به سرپرستی فونت آثار مکتوب نویسندگان زن بین سال‌های 1500 تا 1780 میلادی جمع‌آوری شود و در کتاب‌خانه‌های دانشگاه‌های اروپایی نگهداری شود.
 
فونت می‌گوید این نویسندگان زن در دوران رنسانس به طور رسمی حق تحصیل نداشتند و این نوشته‌ها حاصل تحصیل و آموزش مخفیانه آنها بوده است که اکثر این کتاب‌ها موضوع سیاسی و مذهبی داشتند. بسیاری از این زنان نویسنده در قرون گذشته با استفاده از متون کتاب‌های مذهبی کتاب‌های مستند و داستانی با ارزشی از خود به جای گذاشتند.
 
در قرون گذشته قاره اروپا زنان از تحصیل و آموزش ابتدایی محروم بودند. زنان در کشورهای اروپایی از رفتن به مدرسه منع می‌شدند و حق مشارکت در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی را نداشتند.