شناسهٔ خبر: 57955 - سرویس دیگر رسانه ها

شرایط پذیرش دانشجویان در دوره دکتری سخت‌تر شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از تصویب نهایی "آیین‌نامه ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی" در این وزارتخانه خبر داد و گفت: با تصویب این آیین‌نامه شرایط و شاخص‌های پذیرش در دوره دکتری دانشگاه‌ها سخت‌تر می‌شود.

 آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۷

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر محمدرضا آهنچیان ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از مهمترین آیین نامه‌های وزارت علوم که اخیرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده "آیین نامه یکپارچه سازی آموزش عالی" است که در حال حاضر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و این مراکز در حال اجرایی کردن آن هستند.

وی در ادامه با اشاره به تصویب نهایی طرح ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری در کشور، گفت: در حال حاضر این آیین نامه‌ به منظور اجرا به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده و بر اساس‌آن شاخص‌ها و شرایط پذیرش دانشجویان دکتری در کشور اصلاح خواهد شد. مثلا در گذشته یک دانشگاه برای راه‌اندازی دوره دکتری ملزم به داشتن سه دوره دانش آموختگی بود که با تصویب این طرح، تعداد این دوره‌ها به ۵ دوره افزایش یافته است.

دکتر آهنچیان خاطرنشان کرد: فاز اول طرح ساماندهی دوره‌های تحصیلی در وزارت علوم اجرایی شده و با تصویب طرح فوق، شرایط پذیرش دوره‌های دکتری سخت‌تر شده و دانشگاه‌هایی که بخواهند دوره های جدید دکتری راه‌اندازی کنند با محدودیت مواجه خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره دکتری سالیانه تعداد ۲۴ هزار نفر است و در سال نیز حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان گفت: بر اساس تصمیم این وزارتخانه شرایط پذیرش در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز تغییر خواهد کرد و در این راستا ساماندهی آیین نامه پذیرش دانشجو در دوره ارشد در دست بررسی است و قبل از پایان سال اجرایی می‌شود. اما آیین نامه ساماندهی دوره کارشناسی تا اواخر بهار سال آینده تدوین و ابلاغ خواهد شد.