شناسهٔ خبر: 58016 - سرویس دیگر رسانه ها

دانشگاه ها از نظر مالی تحت فشار هستند

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه ها از نظر مالی تحت فشار هستند، گفت: دانشجو وقتی وارد دانشگاه می شود به معنای هزینه است و نمی توان این هزینه را نادیده گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود نیلی احمدآبادی در نشست روسای دانشگاه های سطح یک در دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها به لحاظ مالی تحت فشار هستند. ما شرایط دولت را می‌دانیم اما باید بدانیم دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود یعنی هزینه و هزینه‌ای که دانشجو دارد را نمی‌توانیم نادیده گیریم.

وی افزود: بحث دیدن بودجه دانشگاه غیرمستقیم و مستقیم است ما سعی کرده‌ایم راهکارهای غیرمستقیم دهیم که یکی از آنها بند «ط» است اما علاوه بر آن مسائل، پیشنهاد دیگری ارائه دادیم تحت عنوان صندوق توسعه فناوری است.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: صندوقی برای توسعه فناوری نداریم، صندوقی که محور آن مسائل صنعتی و تولیدی و توسعه تکنولوژی باشد. ما پیشنهاد کردیم که صندوقی با نام توسعه فناوری تشکیل و منابع آن نیز سه دهم درصد واردات کشور منهای کالاهای اساسی باشد که این پول برای حل مسائل کشور و توسعه تکنولوژی صرف شود.

نیلی احمدآبادی از تمایل شرکت‌های بزرگ برای همکاری با صندوق خبر داد و افزود: قرار شد با مشارکت شرکت‌های بزرگ و سود ده مانند فولادسازی، پتروشیمی و غیره صندوقی تشکیل شود که ۲۰ درصد از بودجه آن را صندوق مادر و ۸۰ درصد را شرکت‌های بزرگ بر عهده گیرند. این شرکت‌ها پذیرفته‌اند که اگر دولت ۲۰ درصد را تامین کند آنها هم ۸۰ درصد را می‌پذیرند به شرطی که در مدیریت آن مشارکت داشته باشند و آن صندوق مسائل را حل کند.

وی اضافه کرد: اگر این صندوق را شکل ندهیم، دانشگاه‌ها باید همچنان نیازمند تامین بودجه از طریق سازمان مدیریت باشند و صنعت کشور همچنان پسرفت کند. اما در صورت تشکیل این صندوق، منابع مالی وجود خواهد داشت و این منابع از صنعت نیز گرفته‌شده و صنعت باید از این پول استفاده کند. البته می‌توان بخشی از مالیات را نیز به این صندوق اختصاص داد.

محمدتقی نظر پور معاون اداری مالی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: در ارتباط با صندوق جلسات متعددی با سازمان برنامه، صندوق توسعه و صندوق رفاه دانشجویان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم یک صندوق جداگانه به‌عنوان صندوق توسعه علمی و پژوهشی در قالب اساسنامه آماده و به هیئت دولت ارائه کنیم همه مجموعه‌های علمی، پژوهشی نیازهای دانشگاه‌ها را در این صندوق برطرف می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از طریق صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر با تجمیع دو صندوق دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی می‌توانیم یک سرمایه قابل قبول داشته باشیم.

در این نشست، روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به طرح دیدگاه‌های خود درباره بودجه دانشگاه‌ها در سال آینده پرداختند و ادامه کار را با وضعیت موجود بسیار دشوار توصیف کردند.

محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با شنیدن دیدگاه‌های روسای دانشگاه‌ها به تشریح ویژگی‌های بودجه سال آینده پرداخت و به پرسش‌های مطرح شده از سوی مسئولان دانشگاهی پاسخ گفت.