شناسهٔ خبر: 58019 - سرویس دیگر رسانه ها

مراسم بزرگداشت غلامرضا اعوانی برگزار می شود

مراسم بزرگداشت غلامرضا اعوانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می شود.

مراسم بزرگداشت غلامرضا اعوانی برگزار می شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و رییس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چهارشنبه ۲۶ دی ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می شود.

غلامرضا اعوانی در سال ۱۳۲۱ در سمنان به دنیا آمد. وی در کودکی راهی مکتبخانه شد تا خواندن و نوشتن، قرائت قرآن و آداب را بیاموزد.سپس به مدرسه علاء الدوله رفت و دوران ابتدایی به سبک جدید را پشت سرگذاشت. اعوانی در دبیرستان به تحصیل در رشته ادبی پرداخت و در عین حال از مطالعه دورس دینی نیز غافل نبود.اودر سال ۱۳۴۰ با اخذ مدرک دیپلم دبیرستان به دلیل کسب رتبه ممتازی از دانشگاه آمریکایی بیروت بورس دریافت کرد و به آن دانشگاه رفت و در دوران تحصیل به فلسفه اسلامی علاقه‌مند شد.اعوانی پس از بازگشت به ایران در آزمون فوق لیسانس دانشگاه تهران پذیرفته شد و تز خود را با عنوان «وجود شناسی از دیدگاه کانت و ملاصدرا» نوشت.او در سال ۱۳۴۷ در آزمون دکترای همین دانشگاه شرکت کرد و در سال ۱۳۵۵ از رساله خود با عنوان «عقل و نفس در فلسفه افلوطین و تاثیر آن در فیلسوفان مسلمان و خاصه حکمت اشراق» دفاع کرد. اعوانی طی تحصیل از محضر اساتادان برجسته‌ای هم چون یحیی مهدوی، سیدحسین نصر، فرید و ایزوتسو بهره برده است. او در سال ۱۳۴۹ در دانشگاه شهید بهشتی به تدریس فلسفه مشغول شد و از سال ۱۳۶۳ ریاست انجمن حکمت و فلسفه را بر عهده گرفت و در سال ۱۳۷۲ استاد ممتاز دانشگاه شهید بهشتی شد، همچنین در سال ۱۳۸۰ در همایش نخست چهره‌های ماندگار در عرصه فرهنگ و علم برگزیده شد.این استاد حکمت و فلسفه، تسلط به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسوی و همچنین با زبان‌های یونانی، لاتین قدیم، آلمانی آشنایی دارد.

دراین مراسم که از ساعت ۳۰-۱۷ تا ۳۰-۱۹ درتالار شهید مطهری انجمن برگزار خواهد شد، حسن بلخاری ، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،مهدی محقق، رییس هیات مدیره انجمن، رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم ایران ، مصطفی محقق داماد، رئیس گروه علم و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و منوچهر صدوقی سها، عضو شورای علمی انجمن آثار و مفار فرهنگی سخنرانی خواهند کرد.

انجمن آثار ومفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، پل امیر بهادر، خیابان سرلشگر بشیری، پلاک ۷۱ واقع است