شناسهٔ خبر: 58317 - سرویس دیگر رسانه ها

کاغذ مرز ۴۰۰هزارتومان را درنوردید

قیمت کاغذ در دهه دوم بهمن ماه حدود ۱۰۰ هزار تومان نسبت به قیمت هفته گذشته افزایش داشته است. برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت کنونی کاغذ یک قیمت کاذب است و واردات بیشتر می‌تواند قیمت‌ها را بشکند.

کاغذ مرز 400هزارتومان را درنوردید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گرانی کاغذ این‌روزها در صدر اخبار حوزه نشر قرار دارد و گویی به دردی بزرگ برای اصحاب چاپ و نشر مبدل شده است. بسیاری از قراردادهای چاپ کتاب در ماه‌های اخیر به دلیل نوسان قیمت کاغذ با تغییر همراه بوده، همچنین در انتشار بسیاری از کتاب‌ها تاخیر ایجاد شده است.
 
این نوسان‌ها در حالی بازار چاپ و نشر کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است که رکود کاری در بنگاه‌های کاغذ، چاپخانه‌ها و موسسه‌های انتشاراتی بیش از هر زمان دیگری به فعالان این حوزه آسیب وارد کرده و موجب سردرگمی اصناف بخش‌های مختلف شده است.
 
آخرین قیمت‌ها در بازار کاغذ
پرس‌وجوی خبرنگار ایبنا از قیمت کاغذ در روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه نشان می‌دهد، هر بند کاغذ تحریر سه ورقی اندونزی در بازار به قیمت ۳۵۰ هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر چهار و نیم ورقی ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
بخش عمده کاغذهای تحریر در بازار ساخت اندونزی است. قیمت هر بند کاغذ کره‌ای حدود ۱۰ هزار تومان پایین‌تر از برند اندونزیایی آن است و قیمت برندهای چینی کاغذ تحریر با قیمت اندونزی تقریبا تفاوتی ندارد.
 
آمارها نشان می‌دهد هر بند کاغذ تحریر در یک هفته اخیر حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است، قیمتی کاذب که به عقیده کارشناسان این حوزه غیرواقعی بوده و بازار کاغذ را پرالتهاب کرده؛ قیمت‌هایی که به نظر می‌رسد بیشتر به‌دلیل دلال‌بازی و سودجویی برخی افراد فرصت‌طلب سر به فلک گذاشته است.
 
همچنین کاغذ گلاسه اکنون در بازار کیلویی ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان به تناسب تقاضا و موجود بودن در انبارها به فروش می‌رسد که بخش عمده این کاغذها کره‌ای هستند. قیمت این نوع کاغذ نسبت به دو هفته قبل کیلویی هفت تا ۹ هزار تومان افزایش داشته است.
 
کاهش ۵۰ درصدی سفارشات
برخلاف روند صعودی قیمت‌ها، بازار کاغذ در خیابان ظهیرالاسلام اما حال و روز خوبی ندارد و بسیاری از بنگاه‌های خرید و فروش کاغذ در رکود کاری به سر می‌برند. مهدی عسگری؛ مدیر کاغذفروشی عسگری در این زمینه به ایبنا می‌گوید: دلیل اصلی گرانی کاغذ در دو هفته اخیر کمبود جنس و نبود جنس در بازار است، تا جایی هم که ما خبر داریم واردات این کالا به کشور به‌دلایل مختلف کاهش داشته و این موضوع موجب شده که کاغذ کم شود.
 
وی ادامه می‌دهد: ما هم مجبور هستیم از واردکننده و تاجر، کاغذ را گران بخریم و به مشتری گران بفروشیم و همین موضوع سبب شده است که نسبت به سه ماه اخیر کسب‌وکار ما کاهش ۵۰ درصدی داشته باشد.
 
عسگری با اشاره به محدودیت‌ و کمبود کاغذ توضیح می‌دهد: اکنون کمبود کاغذ ۷۰ گرمی و ۸۰ گرمی تحریر در بازار وجود دارد و از آنجایی که کاغذ ۷۰ گرمی بیشتر برای چاپ کتاب کاربرد دارد، ما با مشکلات جدی در این زمینه روبه‌رو هستیم.
 
وی تاکید می‌کند: این‌روزها برای ناشران هم به‌صرفه نیست که کتاب را با این قیمت کاغذ چاپ کنند، در نتیجه سفارش خود را معلق می‌گذارند تا تب کاغذ فروکش کند. در این میان فکر می‌کنم اگر واردات کاغذ سرعت بگیرد و جنس بیشتری به کشور بیاید، شاهد شکسته شدن قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
 
پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها
در حالی که قیمت کاغذ به صورت تصاعدی افزایش داشته است، حسن میرباقری؛ رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا اما می‌گوید: در هفته گذشته قیمت‌ کاغذ در بازار بسیار به‌هم‌ریخته بود و بازار آشفته‌ای را تجربه کردیم اما امیدوارم به دنبال هماهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با واردکنندگان کاغذ به زودی شاهد کاهش قیمت کاغذ در بازار باشیم.
 
او ادامه می‌دهد: بانک مرکزی در هفته‌های اخیر برای ورود کاغذ به واردکنندگان ارز اختصاص نمی‌داد و در نشست کارگروه ساماندهی کاغذ این موضوع مطرح شد که با تاکید رئیس کارگروه دستور داده شد مشکل تامین ارز برطرف شود و خوشبختانه بانک مرکزی مساعدت‌های لازم را انجام داده است.
 
میرباقری با بیان اینکه بسیاری از واردکنندگان مجوز واردات کاغذ داشتند اما نمی‌توانستند ارز دریافت کنند، توضیح داد: بعد از پیگیری مسئولان وزارت ارشاد بانک مرکزی ارز را تخصیص داد و معتقدم اگر این کاغذها به بازار بیاید قیمت کاغذ در بازار کاهش زیادی خواهد داشت.
 
وی همکاری کارگروه ساماندهی کاغذ با واردکننده‌های خوش‌نام بازار را یک اقدام مثبت می‌داند و می‌گوید: هماهنگی با واردکننده خوش‌نام به نفع مردم خواهد بود، این روزها واردات کاغذ به ایران با توجه به دور زدن تحریم‌ها خیلی مشکل شده است و افراد قدیمی به سختی این کار را انجام می‌دهند.