شناسهٔ خبر: 58786 - سرویس دیگر رسانه ها

مجلد سوم فهرست نسخه های عکسی منتشر شد

سومین مجلد از فهرست نسخه ها عکسی کتابخانۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از دبا:  کتابخانه، مرکز اسناد و اطلاع‌رسانی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) در خرداد ماه ۱۳۶۳ بنیاد نهاده شد و طی سالیان، با رنج بسیار و به برکت همت و کوشش پیگیر گروهی از دانش‌پژوهان و دوستداران فرهنگ اسلام و ایران، به صورت یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین کتابخانه‌های تخصصی کشور درآمد. در حقیقت کوشش گسترده‌ای که پیش از تأسیس این کتابخانه در راه گردآوری کتابهای چاپی، خطی، عکسی و نیز تهیۀ مجله‌های معتبر علمی به زبانهای گوناگون آغاز شده بود، همچنان با شتاب ادامه یافت. حضور فعال و بی‌وقفه در نمایشگاههای کتاب، در داخل و خارج کشور، تهیۀ مستمر کتابها و مجله‌های تازه و چاپهای جدید کتابها و مجله‌های کهن، پُرس و جو از سرنوشت مجموعه‌های نفیس خصوصی و کوشش برای خرید یا جذب آنها، تصویربرداری از کتابها و مجله‌های قدیمی کمیابِ موجود در کتابخانه‌های عمومی و خصوصی، از فعالیت‌های پرثمر کارکنان کتابخانۀ مرکز بوده است. از سوی دیگر انتشار مجلدات دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اشتیاق و هیجان و امیدی در دلهای دوستداران فرهنگ این کشور پدید آورد و سبب شد تا تنی چند از فرهنگ دوستان و خاندانهای بزرگ فرهنگی در پشتیبانی و پاسداری از این جنبش فرهنگی، کتابخانه‌های خصوصی خود را به این مرکز اهداء کنند.

بدین‌سان مجموعۀ بزرگی پیرامون یک میلیون مجلد کتاب، مجله و روزنامه گرد آمد که هم‌اکنون برای تدوین دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و دیگر دائرةالمعارفهای عمومی و تخصصی که در این مرکز تدوین می‌گردد، مورد استفادۀ محققان قرار می‌گیرد و بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی هم از آن بهره می‌برند. به طوری که اسناد موجود نشان می‌دهد، آمار منابع ثبت شده این کتابخانه تا پایان سال ۱۳۹۶ بدین‌شرح است:

۷۸۳۴۴۸ جلد کتاب چاپی (به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی، ترکی و دیگر زبانها)، ۲۰۳۳ مجموعۀ کتاب خطی (به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی)، ۹۱۱۸ مجموعۀ کتاب عکسی، ۷۵۵۹ عنوان نشریۀ علمی، ۹۵۸۰ جلد پرونده‌های علمی تجلید شده، ۱۱۰۰۳ برگ اسناد، فرمان و نامه‌های تاریخی، ۴۰۱۰ حلقۀ اسلاید و عکس، ۵۳۵۹ عدد لوح فشرده.

افزون بر این کوششها، کتابخانه و مرکز اسناد از چند سال باز، چاپ و انتشار آثاری تحقیقی یا احیاء میراث پیشینان و فهرست‌های نسخه‌های خطی و عکسی را آغاز کرد و مجلدات بسیاری از این دست تاکنون به زیور طبع آراسته نموده است:

مجلد نخست فهرست نسخه‌های عکسی مرکز به مجموعه کتابخانه خصوصی اهدایی زین‌العابدین ابراهیمی اختصاص، و مشتمل بر معرفی ۸۳۶ جلد در ۱۱۸۲ عنوان که در ۱۳۸۲خ انتشار یافت.

مجلد دوّم، فهرست نسخه‌های عکسی مرکز از شماره ۱-۵۰۰ جلد در ۱۰۰۸ عنوان در سال ۱۳۸۸ انتشار یافت.

اما مجموعۀ حاضر، یعنی فهرست نسخه‌های عکسی مرکز ـ جلد سوم که تألیف آن سالها پیش از این، با اهتمام استاد احمد منزوی صورت ‌پذیرفته بود و اکنون با بازبینی و ویرایش آقای دکترعلی بهرامیان به شکل حاضر تدوین و انتشار می‌یابد و به محضر اهل فرهنگ تقدیم می‌شود.