شناسهٔ خبر: 58837 - سرویس دیگر رسانه ها

برندگان احتمالی جایزه پولیتزر برای داستان

سایت الکتریک لیتریچر با استناد به نظر مخاطبان و منتقدان در یک سال گذشته نامزدهای احتمالی دریافت جایزه پولیترز امسال را پیش بینی کرده است. جایزه پولیتزر 15 آوریل اعلام خواهد شد.

برندگان احتمالی جایزه پولیتزر برای داستان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جایزه پولیتزر را اولین بار جوزف پولیتزر روزنامه‌نگار مجاری الاصل ساکن آمریکا در قرن نوزدهم تاسیس کرد و از سال 1917 تا کنون هر سال از بهترین آثار ادبی، موسیقی و روزنامه‌نگاری کشور آمریکا تقدیر می‌کند. در اصل این جایزه با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان داده می‌شود.
 
جایزه پولیتزر برای داستان یکی از هفت جایزه پولیتزر آمریکایی است که معمولاً از داستانی تقدیر می‌شود که درباره زندگی داخل کشور آمریکا نوشته شده باشد. از سال ۱۹۸۰، معمولاً دو نفر دیگر در کنار برنده به عنوان نامزدهای نهایی اعلام می‌شود که سال گذشته رمان کمدی «کمتر» نوشته اندرو شان گریر توانست جایزه پولیتزر داستانی را کسب کند. برندگان امسال پولیتزر 15 آوریل (26 فروردین) اعلام خواهد شد و گمانه‌زنی‌ها برای برندگان احتمالی از بین آثار زیر هستند.
 

سرهای آدم‌های رنگی نوشته نفیسه تامسون اسپایرز 
مجموعه داستان تامسون پیش از این جوایز متعددی کسب کرده و در بین نامزدهای نهایی جایزه کرکاس، جایزه کتاب لس‌آنجلس‌تایمز و کتاب ملی آمریکا قرار داشته است. در این کتاب نویسنده به مسائل مربوط به طبقات اجتماعی و نژادی در جامعه آمریکا پرداخته است. اگر هیئت داوران بخواهد یک مجموعه داستان انتخاب کند این کتاب یکی از بهترین‌هاست.
 

سرزمین‌های وحشی نوشته آبی جنی 

اولین رمان این نویسنده در بین نامزدهای اولیه جایزه مرکز داستان آمریکا قرار گرفته بود و حالا دومین رمانش به حوادث طوفان آمریکا در اوکلاهاما پرداخته است. در این رمان نگاه ویژه‌ای به روابط انسان‌ها با حیوانات و طبیعت شده است. این رمان از سوی داوران جایزه بازفید و کرکاس تقدیر شدند و در بین لیست نامزدهای نهایی جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز قرار گرفته بود.

 
انتظار برای بهشت نوشته الیوت آکرمن 
نویسنده این کتاب پیش از این در بین نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا دیده شده است و حالا آخرین رمانش دنیا را از نگاه یک مرد مرده روایت می‌کند که همچنان منتظر است تا معنای زندگی پیش و پس از مرگ را احساس کند. هم منتقدان و هم مردم این رمان را تحسین کرده‌اند و احتمال می‌رود داوران پولیتزر نیز به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
 

عشق تفنگ نوشته جنیفر کلمنت 

این رمان ماه مارس گذشته منتشر شد و در لیست نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا قرار گرفت و خوانندگان بسیاری از آن موقع پیدا کرده است. مجله تایم و لایبرری این کتاب را بهترین رمان سال انتخاب کردند و حالا یکی از شانس های پولیتزر است. داستان اصلی رمان رابطه دختر و مادری است که در مسائل مربوط به طبقه و تفنگ ماجرایشان روایت می‌شود.
 

تجزیه نوشته لینگ ما 

شاید رمان‌های مذهبی زیاد مورد توجه جوایز ادبی نباشند ولی این رمان گفته می‌شود چیز دیگری است. روزنامه نیویورک تایمز این رمان در بین 100 رمان برتر سال 2018 اعلام کرد. برنده جایزه کرکاس و نامزد نهایی جایزه پن/همینگوی 2019 از دیگر افتخارات این رمان است.
 

دوست نوشته سیگرید نونز

این رمان جایزه کتاب ملی آمریکا را برده است ولی معمولاً داوران جایزه پولیتزر کمی متفاوت از داوران جایزه کتاب ملی فکر می‌کنند. با این وجود یکی از شانس‌های جایزه پولیتزر امسال رمان مورد تحسین نونز است که ظاهرش رابطه انسان و سگ‌هاست ولی معنای اجتماعی فراتری را دنبال می‌کند.
 

اتاق مریخی نوشته ریچل کوشنر 

بسیاری حدس می‌زدند رمان سال 2013 کوشنر با عنوان شعله افکنان بتواند جایزه پولیتزر را کسب کند ولی این اتفاق نیفتاد. حالا این رمان شانس زیادی برای گرفتن این جایزه دارد. این کتاب روایت مادر یک پسر نوجوان است که پیش از این در یک باشگاه رقص بوده است. کوشنر، نویسنده‌ آمریکایی ۵۰ساله، پیش از این با رمان‌هایش نامزد جوایز بوکر و کتاب ملی آمریکا شده است.
 

فلوریدا نوشته لارن گروف 

نویسنده پیش از این رمان‌های متعدد و موفقی منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به آرکادیا اشاره کرد. رمان فلوریدا پیش از این در لیست نامزدهای نهایی جایزه کرکاس و کتاب ملی آمریکا قرار گرفته است و جایزه استوری را نیز برده است ولی هنوز هیچ جایزه پولیترزی نصیب این نویسنده نشده است.
 

یک ازدواج آمریکایی نوشته تایاری جونز 

این روزها در آمریکا بسیاری از مردم این رمان را خوانده و یا در حال خواندن هستند. این رمان به گفته بسیاری از منتقدان پر از عشق و امید است ولی تا کنون توانسته تنها در لیست نامزدهای نهایی جایزه کتاب لس آنجلس تایمز قرار بگیرد.
 

مومنان واقعی نوشته ربکا ماکای 

ماجرای اصلی این رمان در سال‌های دهه هشتاد میلادی و قصه مربوط به مشکل همه گیر شدن بیماری ایدز است. منتقدان می‌گویند این رمان اصلی‌ترین شانس جایزه پولیتزر امسال است. مدال کارنگی سال 2019 یکی از افتخارات این رمان است.