شناسهٔ خبر: 58876 - سرویس دیگر رسانه ها

​تغییرات بخش‌های مختلف در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران

نگاهی به نقشه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشان‌دهنده تغییرات جانمایی در بخش‌های کودک و نوجوان، خارجی و دیجیتال است.

​تغییرات بخش‌های مختلف در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  هشت روز دیگر شهر تهران بار دیگر میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور خواهد بود؛ سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار است، امسال از چهارم تا چهاردهم اردیبهشت برگزار شود و ناشران در حال آماده‌سازی کتاب‌های خود برای حضور در این نمایشگاه هستند.  
 
این نمایشگاه امسال در حالی برای دومین سال متوالی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود که این‌روزها ساخت و ساز بخش‌هایی از رواق‌های شرقی به خصوص در زیرزمین در حال انجام است و هر روز کامیون‌هایی به مقصد مصلا سنگفرش‌ و تجهیزات مورد نیاز این روزهای محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را تامین می‌کنند.
 
سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سال گذشته پس از دو دوره تجربه برگزاری نمایشگاه در مجموعه شهرآفتاب به مصلای امام خمینی(ره) بار دیگر برگشت و با استقبال خوبی از سوی ناشران و بازدیدکنندگان روبه‌رو شد.
 
در این گزارش با توجه به آخرین تغییراتی که در بخش‌ها و جانمایی‌ها شده است، نگاهی به نقشه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو سال اخیر داشته‌ایم، یکی از ویژگی‌های نمایشگاه سال 1398 حضور بخش عمده‌ای از ناشران در فضای مسقف است، هر چند ناشران دانشگاهی همچنان در زیر چادرها جانمایی شده‌اند.
 
این نمایشگاه در فضایی به وسعت 130هزارمترمربع برگزار شد که 75هزار مترمربع از آن در فضای مسقف قرار داشت. در سال 1397حدود 1147ناشر در بخش عمومی حضور داشتند که 86 هزار عنوان کتاب را در فضای شبستان ارائه کردند و امسال نیز قرار است 1300ناشر عمومی در شبستان جانمایی شوند.
 
ناشران آموزشی نیز که یکی از بخش‌های پرمخاطب دانش‌آموزان به شمار می‌آید، سال گذشته با حضور 113ناشر و فضای 536هزار متری در رواق غربی مصلا میزبان مخاطبان خود بود، امسال نیز ناشران این حوزه در همان مکان سال گذشته جانمایی شده‌اند با این تفاوت که حدود 750مترمربع از فضای آن‌ها کاسته شده است.
 
می‌توان ادعا کرد که بخش کودک و نوجوان یکی از بخش‌های پرطرفدار خانواده‌ها است و اغلب به دلیل رنگ و بوی خاص و ویژه‌ و حجم زیاد ناشران فعال در آن، همیشه یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه به شمار می‌آید.
 
 سال گذشته جانمایی بخش کودک و نوجوان با مشکلات زیادی همراه بود و پراکندگی زیادی به همراه داشت به طوری که بخش از آن‌ها در طبقه اول رواق غربی و بالکن حضور داشتند و برخی دیگر در سازه‌های موقت و حیاط صحن شبستان جانمایی شدند. در سال 1397، 288ناشر حدود 33 هزار عنوان کتاب را در این بخش ارائه کردند.
 
امسال اما هم‌زمان با سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران بخش کودک و نوجوان در زیرزمین رواق شرقی جانمایی شده‌اند و قرار است 260 ناشر در این رویداد بزرگ فرهنگی کشور حضور داشته باشند و جدیدترین تازه‌های نشر این حوزه را به مخاطبان خود عرضه کنند.
 
تغییر دیگری که در نقشه جانمایی‌های نمایشگاه کتاب تهران شاهد هستیم، تغییر مکان ناشران خارجی است. درنمایشگاه سال گذشته این ناشران در زیرزمین رواق شرقی بودند. در نمایشگاه سی‌ویکم 86 ناشر عرب و 46 ناشر لاتین حضور داشتند که این بخش امسال با حضور 80 ناشر خارجی شامل 50 ناشر عربی و 30 ناشر لاتین به طبقه اول رواق شرقی منتقل شده‌ است و جای ناشران کودک و نوجوان را گرفته است.
 
ناشران دیجیتال اما تا سال گذشته در بخشی با همین عنوان فعالیت می‌کردند، در سال گذشته 86 ناشر دیجیتال و الکترونیک در سازه موقتی که شمال مصلا و نزدیکی مترو مصلا قرار داشت جانمایی شده بودند. اما این گروه از ناشران امسال با عنوان ناشران الکترونیک و فناوری‌های نوین و با حدود 100 ناشر در طبقه دوم رواق شرقی جانمایی شده‌اند.
 
ناشران دانشگاهی نیز امسال به روال سابل گذشته در شرق مصلا و زیر سازه‌های موقت جانمایی شده‌اند، قرار است 450 ناشر دانشگاهی در این چادرها جانمایی شوند و به ارائه کتاب به مخاطبان خود بپردازند.
 
با توج به تغییراتی که امسال در نمایشگاه کتاب تهران شاهد هستیم می‌توان گفت که به جز جابجایی سه بخش خارجی، کودک و نوجوان و دیجیتال بخش‌های دیگر تغییرات زیادی نداشتند و امید است با راه‌اندازی و فعال شدن سایت نمایشگاه و اپلیکیشنی که قرار است به زودی راه‌اندازی شود، مخاطبان کمترین سرگردمی را زمان حضور در نمایشگاه کتاب داشته باشند.