شناسهٔ خبر: 58904 - سرویس دیگر رسانه ها

احمد اقتداری در وصیت‌نامه‌اش چه نوشته است؟

احمد اقتداری «پدر مطالعات خلیج فارس» دهم مرداد ۱۳۸۷ در وصیت‌نامه‌اش نوشته است که در گراش، زادگاهش به خاک سپرده شود.

احمد اقتداری در وصیت‌نامه‌اش چه نوشته است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ احمد اقتداری در سال ۱۳۰۴ در شهر لار فارس به دنیا آمد. در پنج شش سالگی به مکتب خانه ای در شهر لار رفت. اندکی بعد از تاسیس مدرسه دولتی در لار او را از مکتب خانه بازگرفتند و به مدرسه دولتی فرستادند. دروس شش ساله ابتدایی را آنجا خواند.

وی جایزه شاگرد اولی در تمام استان (ایالت آن روز) فارس را در این شش سال دریافت کرد. دوران سه ساله دبیرستان را در شهر لار گذراند. پدرش پس از تردید بسیار او را به شیراز فرستاد تا در دانشسرای مقدماتی شیراز که دارالمعلمین ابتدایی بود نام‌نویسی کرد. دو سال در آن دانشسرا درس خواند و با شور و شوق بسیار با سمت آموزگاری به شهر لار برگشت و در سال‌های اول تا چهارم ابتدایی به خدمت آموزگاری پرداخت.

اوایل سال ۱۳۲۵؛ حدود یک سال پس از ازدواج استاد با این که می‌توانست از معافیت استفاده کند، اما عشق به وطن سبب شد که برای خدمت وظیفه عازم تهران شود. خود را به دانشکده افسری معرفی کرد پس از پایان این دوره و در سال ۱۳۲۸ که نخستین کنکور دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی تهران برگزار می‌شد، در این دانشگاه پذیرفته شد و با کسب مدرک لیسانس به دبیری در دبیرستان‌های تهران پرداخت و در دانشسرای مقدماتی پسران به خدمت آموزشی مأمور شد. در سال۱۳۳۲ پروانه کارآموزی وکالت درجه یک بعد از درخواست یکساله، برایش صادر شد.

سال ۱۳۳۴ سوگند یاد کرد و به اخذ اجازه وکالت پایه یکم دادگستری مفتخر شد تا علاوه بر ۳۰ سال معلمی و خدمت به نونهالان این مرز و بوم چهل سال هم در شغل وکالت دادگستری به جامعه خود خدمت کند.

احمد اقتداری در طول زندگی سرشار از علم و ادب خود حدود چهل کتاب با ارزش و بیش از صد مقاله علمی به چاپ رسانده است. در میان آثار او از تصحیح و همت گماردن به انتشار دیوان اشعار شاعران، ترجمه آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه های مثنوی، منطق‌الطیر و هزار و یک شب و همچنین تحقیقات علمی در زمینه لهجه شناسی، زبان و فرهنگ مناطق مختلف کشور را می‌توان یافت.

احمد اقتداری به دلیل شکستگی استخوان در بیمارستان آسیا تحت مراقبت ویژه بود و سه‌شنبه ۲۷ فروردین درگذشت. وی در وصیت‌نامه‌اش به این مساله اشاره کرده بود که در زادگاهش گراش به خاک سپرده شود.