شناسهٔ خبر: 59033 - سرویس دیگر رسانه ها

اسکار آلمان برندگانش را شناخت/ موفقیت فیلم‌های سیاسی

درامی از آندرآس درِسِن درباره زندگی یک خواننده و ترانه‌سرا به عنوان بهترین فیلم جوایز آلمان که معادل اسکار است، انتخاب شد.

اسکار آلمان برندگانش را شناخت/ موفقیت فیلم‌های سیاسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  «گوندرمان» درامی زندگینامه‌ای درباره زندگی خواننده-ترانه‌سرای آلمان شرقی به نام گرهارد گوندرمان دیروز جمعه سوم می برابر با ۱۳ اردیبهشت ماه برنده بزرگ جوایز فیلم آلمان ۲۰۱۹ شد.

«گوندرمان» ۶ جایزه برد که شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان برای آندرآس درسِن و بهترین بازیگر مرد برای آلکساندر شییر در نقش خواننده مشهور فولک بود.

این در حالی است که گوندرمان تقریباً برای مردم آلمان غربی ناشناخته بود اما او قهرمان ترانه‌های فولک در شرق محسوب می‌شد. او برای نحوه زندگی‌اش هم شهرت داشت و با وجود اینکه به عنوان یک هنرمند شناخته شده بود، بر ریشه‌هایش وفادار ماند و به عنوان راننده ماشین‌های حفاری به کار ادامه داد.

با این حال زندگی او مانند بسیاری از افراد در حکومت آلمان شرقی، از دیکتاتوری سوسیالیستی تحت تأثیر قرار گرفته بود و فایل‌هایی که پس از مرگ وی در سال ۱۹۹۸ کشف شد نشان داد که وی درباره دوستان و اعضای گروهش به پلیس مخفی خبر می‌داد.

یک فیلم دیگر هم با محتوای سیاسی از فیلم‌های موفق مراسم دیشب بود. این فیلم، «استیکس» نام داشت؛ درامی درباره مهاجران به کارگردانی ولفگانگ فیشر. این فیلم به عنوان برنده دوم انتخاب شد و جایزه لولای نقره‌ای بهترین فیلم را برد و سه جایزه دیگر از جوایز فیلم آلمان را دریافت کرد. سوزانه وولف بازیگر این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را برای ایفای نقشش به عنوان ملوانی که علیرغم بی‌تفاوتی مقامات برای نجات پناهندگان تلاش می‌کند، دریافت کرد.

«از پدرها و پسران» مستند نامزد اسکار از فیلمساز سوری طلال دِرکی که در برلین ساکن است نیز ۲ جایزه لولا برد که یکی بهترین مستند و دیگری بهترین تدوین برای آنی فابینی بود.

زندگینامه «پسر نیاز به هوای تازه دارد» ساخته کارولین لینک نیز جایزه لولای برنز را برای بهترین فیلم و بهترین بازیگر مکمل لوئیس هِیِر برد.

مارگارت فون تروتا کارگردان فیلم‌های کلاسیکی چون «شرافت از دست‌رفته کاترینا بلوم»، «رزا لوگزامبورک» و «هانا آرنت» جایزه افتخاری یک عمر دستاورد هنری امسال را برای نقشش در سینمای آلمان دریافت کرد.

کریستین بکر نیز جایزه برنت آیشینگر سال را که برای یک عمر دستاور به تهیه کننده آلمانی اهدا می‌شود، دریافت کرد.