شناسهٔ خبر: 59055 - سرویس دیگر رسانه ها

نویسنده پاکستانی- بریتانیایی ملک‌الشعرایی دربار بریتانیا را رد کرد

ایمتیاز آرکر، نویسنده پاکستانی-بریتانیایی افتخار بزرگ ملک‌الشعرایی دربار بریتانیا را رد و اعلام کرد قصد دارد بر نوشتن تمرکز کند.

نویسنده پاکستانی- بریتانیایی ملک‌الشعرایی دربار بریتانیا را رد کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  ایمتیاز آرکر، نویسنده پاکستانی-بریتانیایی افتخار ملک‌الشعرایی بریتانیا، که مهم‌ترین افتخار در جامعه شعر بریتانیا است، رَد و اعلام کرد در حال حاضر به تمرکز بیشتری برای نوشتن اشعارش نیاز دارد.
 
کارول آن دافی، شاعر اسکاتلندی و پروفسور شعر تطبیقی در دانشگاه منچستر در سال 2009 عنوان ملک‌الشعرایی انگلیس را به دست آورد. عنوانی که ده سال ادامه دارد. در نتیجه امسال باید جایگزین دافی معرفی شود و گزارشات مجلات نشان می‌دهد که آرکر گزینه بعدی ملک‌الشعرایی بریتانیا است.
 
آرکر می‌گوید: «حتی لحاظ کردن من در عنوانی به این مهمی برایم افتخار است و از این همه حمایت‌های محبت‌آمیز در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار گرفتم اما دوست دارم در فضایی شخصی و به دور توجه عموم به نوشتن ادامه دهم.»
 
ساندی تایمز اعلام کرد که قرار است این ماه آرکر به عنوان ملک‌الشعرای بعدی بریتانیا معرفی شود اما بنا بر شواهد گاردین هیچ پیشنهاد رسمی به خانم آرکر نشده است و هنوز گزینه‌های احتمالی در دست بررسی است.
 
بسیاری معتقدند عنوان ملک‌الشعرایی موجب الهام بیشتر شاعر نمی‌شود و موجب خشک شدن چشمه خلاقیت شاعر می‌شود. آندرو موشن، که از سال 1999 تا 2009 ملک‌الشعرای بریتانیا بود این نقش را بسیار مضر خواند و هنگامی که هنوز عنوان ملک‌الشعرایی را دارا بود گفت: «پنج سال تمام چشمه شعر ذهن من خشک شد و نمی‌توانستم جز اشعار مناسبتی چیزی بنویسم.»
 
کارول آن دافی هم هنوز اظهارنظری درباره جانشین خود، که باید روز اول می اعلام می‌شد، نکرده است و از آنجا که دولت مشغول موضوعات مهم‌تری است اعلام ملک‌الشعرای بعدی به تأخیر افتاده است.
 
از ایمتیاز آرکر، سایمون آرمیتاژ، دالیت ناگرا، لمن سیسای، آلیس اُزوالد، و جکی کِی از گزینه‌های احتمالی کسب عنوان ملک‌الشعرایی دربار بریتانیا نام برده می‌شود. البته هیچ‌کدام از شاعران نام‌برده به طور رسمی به عنوان نامزدهای عنوان ملک‌الشعرایی اعلام نشده‌اند.
 
اُزوالد اخیراً به عنوان استاد شعر دانشگاه آکسفورد، که دومین عنوان مهم در دنیای نشر در بریتانیا است، انتخاب شد و با این حرکت عدم علاقه‌اش به عنوان ملک‌الشعرایی را نشان داد. استادی دانشگاه آکسفورد عنوانی است که توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه انتخاب می‌شود.
 
ملک‌الشعرایی دربار انگلیس عنوانی است که قبل از حضور آن دافی مادام‌العمر بود اما از زمان دافی تصمیم بر این شد که منصبی ده ساله باشد. ملک‌الشعرای دربار انگلیس وظیفه خاصی جز سرودن شعر برای دربار در موقعیت‌های خاص ندارد و در عوض عنوان ملک‌الشعرایی را در کارنامه خود دارد و سالیانه مبلغی در حدود 6 هزار پوند دریافت می‌کند.
 
برای انتخاب ملک‌الشعرای انگلیس در آغاز نامزدهای واجد شرایط انتخاب و به وزارت امور خارجه معرفی می‌شوند و در نهایت این نخست‌وزیر است که ملک‌الشعرای دربار را برمی‌گزیند. کارول آن دافی اولین زن و همچنین اولین اسکاتلندی است که عنوان ملک‌الشعرایی را به دست آورده بود و در طول ده سال ملک‌الشعرایی‌اش برای مرگ هنری آلینگهام و هری پچ- دو سرباز باقیمانده از جنگ جهانی دوم- و عروسی دوک و دوشس کمبریج شعر سرود.