شناسهٔ خبر: 59261 - سرویس دیگر رسانه ها

رابطه نقاشی و سینما از دید کارگردان فرانسوی

کتاب «قاب‌زدایی‌ها/ جستارهایی در باب نقاشی و سینما» اثر پاسکال بونیتزر، شامل جستارهایی درباب نقاشی و سینما منتشر شد.

رابطه نقاشی و سینما از دید کارگردان فرانسوی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «قاب‌زدایی‌ها/ جستارهایی در باب نقاشی و سینما» اثر پاسکال بونیتزر نویسنده و منتقد، به تازگی در ایران منتشر شده و مترجم آن مهدیس محمدی در هشتمین دوره جایزه کتاب ‌سال سینمای ایران تندیس زرین بهترین ترجمه را دریافت کرده است.

در کتاب «قاب‌زدایی‌ها» 9 جستار درباره سینما و نقاشی وجود دارد،‌ جستارهایی که در پی یافتن رابطه متغیر و پنهان بین سینما و نقاشی است. بونیتزر در این کتاب با این فرض پیش می‌رود که سینما با مسائل هنری مواجه می‌شود که طبق اهداف خودش از آن بهره برده و نقاشی به گونه‌ای دیگر با آن رفتار می‌کند. همچنین معتقد است که ایستایی تابلو و تحرک سینما این دو هنر را از یکدیگر مجزا نمی‌کند بلکه می‌تواند عامل ارتباط نقاشی و سینما شود.



بونیتزر نویسنده و کارگردان فرانسوی، در این جستارها به این مورد اشاره می‌کند که گاهی سینما و نقاشی پا جای پای یکدیگر گذاشته و مسیر خودشان را طی می‌کنند یعنی گاه نقاشی از ابعاد سینما مانند میزانسن بهره می‌برد و گاه سینما سعی می‌کند تا به اجزای خرد نقاشی مانند انتزاع برسد. بونیتزر در این کتاب برای نشان دادن ارتباط سینما و نقاشی از ساختار خطای دید یا آنامورفوز استفاده کرده است و آن را در صحنه‌های فیلم یا نقاشی‌های مختلف بررسی می‌کند و گاهی نقد می‌کند یا از تشابه آن‌ها می‌گوید.
 
متن این کتاب به گونه‌ای نوشته شده است که مخاطب باید حداکثر اطلاعاتی درباره سینما و اصطلاحات سینمایی و چه بسا کارگردانان و هنرمندانی که در این زمینه کار می‌کنند،‌ همچنین نقاشی و نقاشان بزرگ داشته باشد تا بتواند درکی درست از این اثر به دست آورد. همچنین خواننده باید تا حدی برخی از فیلم‌هایی که در این کتاب نام برده شده است را دیده باشد. زبان این کتاب کمی سخت، جملات طولانی و پر از اصطلاح است. در بخش‌هایی از کتاب هم شاهد صحنه‌ای از فیلم‌ها و نقاشی برخی نقاشان  هستیم که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.
 


«کابوس» اثر فوسلی جی. اچ.


در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:
«خطای دید جنبه‌ای از نقاشی است که بیش از همه توجه سینما را به خود جلب می‌کند. همان چیزی است که دست کم از زمان ملی‌یس به صورت فنی از نقاشی وارد سینما و در آن ادغام شده است. اما خطای دید چیست؟ بازنمایی‌ای است که در دو مرحله خود را افشا می‌کند: همچون توهم یک منظره واقع و همچون توهم یک واقعیت. آگاهی و تابلو، یا می‌توان گفت نما و تابلو، که در بدو امر در توهم واقعیت به هم آمیخته شده‌اند، ‌به یکباره از یکدیگر جدا می‌شوند. و مسلما این جدایی، ‌و نه این توهم، است که موجب ژوئیسانس خطای دید می‌شود.» (صفحه 34)

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «قاب‌زدایی‌ها/ جستارهایی در باب نقاشی و سینما» اثر پاسکال بونیتزر با ترجمه مهدیس محمدی را در 1000 نسخه، 145 صفحه و با قیمت 15000 تومان منتشر کرده است.