شناسهٔ خبر: 59366 - سرویس دیگر رسانه ها

در فاصله سالهای ۶۲ تا ۹۷؛ ۸۷۲ پایان نامه به موضوع تحریم پرداختند

براساس اعلام پژوهشگاه علوم و فناوری ایران در فاصله سال های ۶۲ تا ۹۷ تعداد ۸۷۲ پایان نامه، رساله و پروپوزال، از حدود ۱۵۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی کشور به موضوع تحریم اختصاص یافته است.

۸۷۲ پایان نامه به موضوع تحریم پرداختند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بر پایه جستجوی کلید واژه تحریم، از تعداد ۸۷۲ پایان نامه و رساله شناسایی شده در این ۳۵ سال، ۱۷۲ پایان نامه در سال ۹۶ به موضوع تحریم پرداخته است.

سال آغازین این مدارک به ۱۳۶۲ برمی‌گردد که شمار سالیانه آن تا سال ۱۳۸۵، میانگین ۵.۱ مدرک بود ولی در سال‌های بعد روند افزایشی یافت.

از این تعداد، ۱۰۱ پیشنهاده (پروپوزال)، ۷۷۱ پایان‌نامه و رساله (پارسا) در سه مقطع کارشناسی ارشد (۸۱۶)، دکتری حرفه‌ای (۱) و دکتری تخصصی (۵۵) نوشته شده است.

گروه رشته‌های علوم سیاسی، مدیریت، حقوق، اقتصاد، مهندسی صنایع، و الهیات پرکارترین‌ها در این زمینه اعلام شد.

در این میان، سهم دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی استان‌های تهران، یزد، قم، مازندران، و اصفهان در پژوهش‌های انجام شده مرتبط با تحریم بیشتر است.

همچنین دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، علامه طباطبائی، تربیت مدرس، پیام نور استان تهران، یزد، خوارزمی و امام صادق (ع) پرکارترین دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور در این زمینه هستند.

بر پایه سرفصل‌های امور سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه همچنین امور، فصل‌ها و برنامه‌های قانون بودجه کشور، پیشنهاده‌ها و پارساهای تحریم از دید موضوعی در ۱۱ دسته اقتصادی (۳۸۳)، سیاست خارجی (۱۶۶)، حقوقی و قضایی (۸۵)، علم، فناوری، و نوآوری (۷۱)، فرهنگ، هنر، رسانه و گردشگری (۵۲)، دفاعی و امنیتی (۳۵)، اجتماعی (۳۱)، خدمات عمومی (۲۱)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (۱۳)، مسکن، عمران شهری و روستایی (۱۳) و محیط زیست (۲) جای دارد.

تاکنون حدود ۳۸۰ هزار پایان نامه و رساله در سامانه ایرانداک ثبت شده است.