شناسهٔ خبر: 59410 - سرویس دیگر رسانه ها

دانشگاه‌ها به مصاحبه دکتری از جاماندگان ملزم شدند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به اعتراضات برخی از داوطلبان آزمون دکتری ۹۸ گفت: سازوکار رسیدگی به اعتراضات داوطلبان در شیوه نامه مشخص است و داوطلبان بر اساس آن عمل کنند.

دانشگاه‌ها به مصاحبه دکتری از جاماندگان ملزم شدند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  مهر؛ دکتر ابراهیم خدایی در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که برخی از داوطلبان به همزمانی زمان مصاحبه در چند دانشگاه و چند رشته اعتراض داشته اند، گفت: ما در سازمان سنجش به همه دانشگاه ها اعلام کرده ایم که با توجه به بازه زمانی مشخصی که برای مصاحبه اعلام می کنند علاوه بر آن زمانی را برای رشته هایی که ممکن است همزمان برگزار شود، تعیین کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد رشته ها زیاد است و در یک سری از رشته ها تعداد داوطلبان هم زیاد است، دانشگاه ها موظف شده اند یک بازه زمانی برای جاماندگان درنظر بگیرند.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: اعتراضات داوطلبان دکتری به روند آزمون و مصاحبه ها و بخش ارزیابی تخصصی نیز در یک روند مشخص انجام می شود. بخشی از اعتراضات به نمره است که راهکار آن مشخص است و بخشی از اعتراضات داوطلبان به مصاحبه هم بر اساس شیوه نامه پیشنهادی سازمان سنجش که در دانشگاه ها اجرا می شود، قابل رسیدگی است.

وی اظهار داشت: مصاحبه در بخش ارزیابی علمی و تخصصی آزمون دکتری تخصصی سهم کمی از ۵۰ نمره دارد و ما در شیوه نامه فرآیندها را شفاف کرده ایم. از سوی دیگر در نهایت ۱۰ نمره از وزن ۵۰ نمره به مصاحبه استاد بر می گردد و نمی توان را از بخش دکتری حذف و اختیار دانشگاه را محدود کرد.

خدایی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فرآیند پذیرش دانشجوی دکتری با سایر مقاطع تفاوت دارد و استاد دانشجویی می خواهد که بتواند ۴ سال با آن دانشجو کار پژوهشی موثر انجام دهد. تنها رتبه در این زمینه ملاک عمل نیست زیرا ممکن است یک داوطلب رتبه بالایی داشته باشد اما استاد مصاحبه کننده متوجه شود که این داوطلب در گرایش مدنظر او توانایی لازم را ندارد بنابراین مصاحبه می تواند خواسته های پژوهشی استاد را شفاف کند.