شناسهٔ خبر: 59458 - سرویس دیگر رسانه ها

حداد عادل: لزوم نقد علوم انسانی غربی توسط دانش‌آموختگان فلسفه علوم انسانی

رئیس شورای تحول علوم انسانی با اشاره به رشته فلسفه علوم انسانی گفت: این رشته می‌خواهد افرادی را تربیت کند که حرف مستدل برای حوزه و دانشگاه داشته و بتوانند علوم انسانی غربی را نقد کنند.

لزوم نقد علوم انسانی غربی توسط دانش‌آموختگان فلسفه علوم انسانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  بررسی برنامه درسی و سرفصل آموزشی رشته «فلسفه علوم انسانی» در مقطع دکتری در دستور جلسه اخیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی قرار داشت. پس از توضیحات پیرامون این رشته و نتایج به دست آمده توسط کارشناسان، اعضا به بیان نظرات خود در مورد این رشته پرداختند.

پس از ارائه نظرات اعضا، غلامعلی حداد عادل با توجه به مسائل مطرح‌شده گفت: این رشته یک نیاز است که روح و جوهر علوم انسانی به آن مرتبط است.

وی افزود: ما علوم انسانی داریم که از غرب و با مبانی فکری و فلسفی آنان به کشور ما وارد شده است و ما باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا اندیشه اسلامی حرفی در مقابل حرف آنان دارد یا خیر؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این رشته می‌خواهد افرادی را تربیت کند که حرف مستدل برای حوزه و دانشگاه بزنند و بتوانند علوم انسانی غربی را عالمانه نقد کنند.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: ایجاد علوم انسانی اسلامی از آرزوهای همه ما در این شوراست و ایجاد این رشته یک نگاه مبارک است و اگر اشکالاتی دارد ما باید آن را برطرف کنیم.

حداد عادل در پایان صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های علمی و فقهی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره» برای ایجاد این رشته گفت: بگذاریم یک جایی در کشور به کلیات و فلسفه علوم انسانی با مبانی علمی و فقهی نگاه کند و به مبانی تحول در علوم انسانی بیاندیشد.