شناسهٔ خبر: 59563 - سرویس دیگر رسانه ها

​تدفین مردگان در مسیر تاریخ چگونه بوده است؟

«مردگان در مسیر تاریخ» نوشته ابراهیم بستان از سوی انتشارات معتبر منتشر شد. او در این کتاب به تدفین مردگان از دوره پیش از تاریخ تا روزگار کنونی پرداخته ایت.


​تدفین مردگان در مسیر تاریخ چگونه بوده است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ابراهیم بستان در کتاب «مردگان در مسیر تاریخ» به زندگی پس از مرگ و نحوه تدفین در دوره پیش از تاریخ، دوره سنگی نوین، عصر آهن، زندگی پس از مرگ در دوران باستان، زندگی پس از مرگ و تدفین در ایران، انواع تدفین و آیین تدفین در دنیای امروز و تدفین در دنیای کنونی پرداخته است.

وی به تدفین در میان سومری‌ها و اکدی‌ها، بین‌النهرین، بابل، یهود، یونانیان، بومیان آمریکا، فینیقی‌ها، مصری‌ها، هندی‌ها، رومی‌ها، چین و ژاپن، مردگان در دین مزدیسنا، اهمیت وندیداد در ارتباط با مردگان، تدفین در اقوام آریایی، کاسی‌ها، سکاها، مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، تدفین در روزگار اسلام و... از دیگر زیربخش‌های این کتاب است.

همچنین در این کتاب سعی شده دیدگاه‌های دانشمندان داخلی و خارجی که به صورت پراکنده در آثارشان به این مساله پرداخته‌اند آورده شود تا به صورت یک کتاب مستقل در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد. اندیشمندان بر این باورند که هر جا عقیده‌ای مبنی بر زندگی پس از مرگ باشد از مذهب و دین آن اقوام سرچشمه می‌گیرد.

تدفین مردگان یکی از محسوس‌ترین و ملموس‌ترین راه‌ها در طول تاریخ بوده است. آیین پرستش مردگان، احترام به نیاکان، ترس از ارواح شیطانی همواره در اقوام باستانی وجود داشته و تدفین نیز بازتابی از عملکرد و اعتقادات جوامع بشر بوده است. اعتقادات و آیین جوامع پیش از تاریخ به خصوص آیین‌های تدفینی آن‌چنان بر ما شناخته نیست و محدود است، هرچند که از پیدایش سفال، انسان نیز آن را برای تدفین مردگان به صورت محدود استفاده کرده است.

نویسنده کتاب بر این باور است که اعتقاد به پایان جهان و قیامت جز در بین چند ملت معدود رایج نیست که ریشه باورهای بسیاری از آن‌ها از ایران و دین زردشت است که به ادیان دیگر رسوخ کرده است. این اعتقاد در مرحله نخست از زندگی خود انسان و آفرینش و مرگش الگو می‌گیرد؛ زیرا از نظر انسان‌هایی که تصوری برای ازلیت و ابدیت نداشته‌اند باید جهان نیز مانند دیگر آفریده‌ها روزی به پایان عمر خویش برسد.

وی در مقدمه کتاب نوشته است: «دنیای ما از نوعی است که ذهن انسان‌ها را در مورد بدن (چه زنده و چه مرده) به خود مشغول کرده است. زیبایی و تندرستی تبدیل به صنعتی فوق‌العاده گران‌قیمت شده است. پزشکان، آسیب‌شناسان و دیگر متخصصان با مطالعه فراگیر اجساد می‌کوشند تا دلایل مرگ، راه‌های درمان بیماری‌ها، سلامت جمعیت را مشخص کنند. از یک سو تمایل همگانی نسبت به اجساد و اندام‌های انسانی در آزمایش‌های پزشکی وجود دارد و از سوی دیگر هرگاه چنین مواردی در قالب موضوعی هنری یا آموزشی به نمایش عموم گذاشته شود حساسیت‌های عمیقی در جامعه برمی‌انگیزد.»

«مردگان در مسیر تاریخ» در 282 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات معتبر به چاپ رسیده است.