شناسهٔ خبر: 59572 - سرویس دیگر رسانه ها

نفوذ جریان «دلالی اجراهای خارج از کشور» در اداره‌کل هنرهای نمایشی

سرپرست گروه تئاتر «آران» ضمن اشاره به فعال شدن یک جریان دلالی در اداره‌کل هنرهای نمایشی برای اجرای نمایش‌های ایرانی در خارج از کشور، نسبت به گسترده شدن دامنه نفوذ این جریان هشدار داد.

نفوذ جریان «دلالی اجراهای خارج از کشور» در اداره‌کل هنرهای نمایشی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بهروز غریب‌پور سرپرست گروه تئاتر «آران» درباره وضعیت اجراهای داخلی و خارجی اپراهای عروسکی این گروه تئاتری در سال جاری گفت: ما همچون هر سال یک برنامه مدون داریم که متاسفانه در سال جاری ۲ برنامه پیش بینی شده به دلیل عدم پایبندی طرف‌های مقابل به وعده‌هایشان انجام نشد. اولین پروژه پیشنهادی از سوی استانداری استان کرمان بود و طی آن از من با واسطه مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی خواسته شده بود که اپرای خواجوی کرمانی را تولید بکنم.

وی ادامه داد: قطعاً این حرکت، طلیعه یک حرکت فراگیرتر می‌شد و پیشنهاد چنان جذاب و غرورانگیز بود که من بلافاصله پژوهش‌های لازم برای نوشتن لیبره‌تو را شروع کردم و در درون گروه هر مسئولی کارهای تحقیقاتی خود را شروع کرد؛ ما هر چه بیشتر مشتاق می‌شدیم طرف مقابل بی خیالی را پیشه کرده و بدون در نظر گرفتن اینکه یک گروه غیر دولتی را متعهد کرده است، ناگهان و حداقل از نظر من از صفحه روزگار محو شد و تنها امتیاز این وعده توخالی کشف دوباره خواجوی کرمانی بود که به ضررش می‌ارزید.

حضور بین‌المللی را به دلیل ورود دلالان رد کردم

غریب‌پور درباره دومین پروژه برنامه‌ریزی شده گروه تئاتر «آران» برای سال ۹۸ که به سرانجام نرسید، یادآور شد: پروژه دیگرمان سفر به جشنواره سی بی یوی رومانی بود که از بهمن ماه ۱۳۹۷ شروع شده و به رغم اینکه من یک‌بار و آن‌هم بخاطر وارد کردن یک جریان دلالی در ماجرا بود، انصرافم را از پذیرش اجرای «خیام» در این جشنواره اعلام کرده بودم اما آقای کیارک مدیر جشنواره با پذیرش خواسته من و حذف دلال، اصرار کردند و این بار چنان منظم و دقیق و حرفه‌ای عمل می‌کردند که ما بدون لحظه‌ای توقف خود را آماده می‌کردیم که در خردادماه در جشنواره شرکت بکنیم و مدیریت جشنواره تمامی شرایط من را برای یک اجرای کاملاً حرفه‌ای پذیرفته بود.

این کارگردان شناخته شده تئاتر و اپراهای عروسکی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تنها نکته منفی از نظر مدیریت جشنواره این بود که من حساب ارزی نداشتم و هر چه توضیح می‌دادم که ما در شرایط تحریم هستیم عامدا یا سهواً قادر به درک موقعیت خاص ما نمی‌شدند اما انصافاً راه‌حل‌های قابل قبولی را ارائه می‌کردند که علی‌الظاهر بدون واریز کردن وجهی به حساب من مشکلات رفع می‌شد؛ به‌عنوان مثال مقرر شد که بلیت‌های ۳۰ نفر از اعضای گروه توسط جشنواره خریداری بشود و خلاصه در حالی که در مورد تمامی موارد فنی به توافق رسیده بودیم، خانم فابیولا ادی لوت دبیر جشنواره با بهانه کمبود بودجه از من خواست که اجرای اپرای «خیام» را در سال ۲۰۲۰ موکول بکنیم.

نفوذی که روز به روز بیشتر می‌شود

سرپرست گروه تئاتر «آران» تصریح کرد: طبعاً ماجرا آنقدر ناشیانه طراحی شده بود که جوابی درخور لازم داشت و با استدلال به ایشان فهماندم که هنوز سایه آن گروه دلالی که در اداره‌کل هنرهای نمایشی نفوذ کرده‌اند بر سر این تصمیم خودنمایی می‌کند و از پذیرش عذرخواهی تمام مسئولان جشنواره خودداری کردم و هنوز فرصت نکرده‌ام که شهرام کرمی را در جریان وجود این جریان دلالی قرار بدهم که متاسفانه روز به روز دامنه نفوذشان را بیشتر می‌کنند.

غریب‌پور افزود: این توضیح مفصل برای آن است که بگویم در داخل حساب و کتابی برای وعده‌ها وجود ندارد و در خارج از کشور هم نمی‌دانم که رایزن‌های فرهنگی ما با بودجه ملی در کشورهای آسیایی و اروپایی به چه مشغولند؟ مثلاً رایزن فرهنگی ایران در رومانی از این موضوع خبر دارد؟ و اگر خبر دارد چرا خاموش است؟ ۲ اتفاق باعث شد که ما برابر با پیش‌بینی قبلی تیرماه و مرداد ماه را به‌عنوان تعطیلی گروه محاسبه بکنیم. که البته خرداد ماه هم ناخواسته به آن اضافه شد.

برنامه‌های پیش روی گروه آران

این کارگردان با سابقه تئاتر درباره اینکه آیا برنامه‌های گروه تئاتر «آران» در سال ۹۸ از شهریورماه آغاز می‌شود یا نه؟ توضیح داد: ما از سیزدهم شهریور و اگر همچون تولید و اجرای اپرای «خواجوی کرمانی» و اجرا در جشنواره «سی بی یو» غافلگیر نشویم، با اپرای «عاشورا» رپرتوآر گروه «آران» را شروع خواهم کرد.

وی درباره این موضوع که آیا در رپرتوآر مدنظر تمامی آثار گروه «آران» اجرا می‌شوند یا نه؟ تأکید کرد: بله پس از اجرای اپرای «عاشورا»، اپرای «مولوی» را اجرا خواهیم کرد و بعد سایر اپراهای‌مان را به اجرا در می‌آوریم. البته این روزها موزه اپرای عروسکی را هم بیش از پیش آماده کرده‌ایم؛ ایجاد ویترین عروسک‌های «شاه سلیم بازی» معروف به «خیمه شب بازی» و ایجاد صحنه‌ای سایه‌ای برای مشارکت هر چه بیشتر مخاطبان آماده کرده‌ایم و بنیاد رودکی در حال رایزنی و برنامه‌ریزی برای فعال‌تر کردن موزه است که حتماً خبرهایش را به شما اطلاع خواهیم داد.

غریب‌پور درباره برنامه‌ریزی برای تولید اپرایی جدید در سال جاری، اظهار کرد: من پیشنهاد تولید اپرای «کاوه‌ی ناتمام» را داده‌ام اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ام.