شناسهٔ خبر: 59587 - سرویس دیگر رسانه ها

«تفریحات ایرانیان» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «تفریحات ایرانیان» با عنوان مسکرات و مخدرات از صفویه تا قاجار چهارشنبه 19 تیرماه در سرای اهل قلم نقد و بررسی می‌شود.

​«تفریحات ایرانیان» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب میزبان نقد و بررسی «تفریحات ایرانیان» مسکرات و مخدرات از صفویه تا قاجار نوشته رودی مته است. ترجمه این کتاب را مانی صالحی علامه بر عهده داشته است.

در این نشست که با همکاری انجمن ایرانی تاریخ چهارشنبه 19 تیرماه ساعت 16 برگزار می‌شود ابراهیم موسی‌پور، سید سعید میرمحمدصادق و مانی صالحی علامه درباره این کتاب سخنرانی می‌کنند.

مسکرات و مخدرات از دوران باستان تا عصر حاضر به گونه‌های متنوعی در حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران تأثیر گذاشته است. مته بر آن است که مصرف برخی از مشروبات در میان نخبگان ایرانی در دوران باستان و حتی پس از اسلام رواج داشته است؛ به طوری که در برخی موارد بر قدرت و توان نظامی و کیفیت رهبری سیاسی تاثیر منفی گذاشته است. او شکست شراب آلوده شاه اسماعیل در جنگ چالدران را از این دست تأثیرات می‌داند.

رودی مته بر این باور است که اگر غنای سنت فرهنگی ایران و فقر نسبی اسناد اجتماعی ـ اقتصادی برای هر دوره‌ای تا قبل از عصر جدید را هم به مورد قبل اضافه کنیم، می‌توان فهمید که چرا محققان تأثیرات سکرآور مواد مخدر و الکل را بیشتر همچون استعاره‌ای شاعرانه نگریسته‌اند.

به عقیده رودی مته نیروی جاذبه فرهنگ که تمایل داشته حقیقت و تعالی را از واقعیت خارجی ملموس باارزش‌تر و معتبرتر بداند، باعث شده ایران‌پژوهان، چه ایرانی و چه خارجی، تحقیق در فعالیت‌های متعالی‌تر و روحانی‌تر حیات بشری را بر علاقه‌شان به ابعاد مادی زندگی از جمله موضوع تولید و مصرف ترجیح دهند
 
سرای اهل قلم در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 واقع شده است.