شناسهٔ خبر: 59760 - سرویس دیگر رسانه ها

«آبان یشت» سرود اوستایی در ستایش اردویسور آناهید

یشت پنجم اوستا نامور به «آبان یشت» به ستایش و بزرگداشت اردویسور آناهید، ایزدبانویِ آب‌ها اختصاص دارد. این کتاب از سوی انتشارات آوای خاور منتشر شده است.

​«آبان یشت» سرود اوستایی در ستایش اردویسور آناهید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مختاری، مدیر نشر آوای خاور گفت: به تازگی کتاب آبان یشت سرود اوستایی در ستایش اردویسور آناهید را به کوشش چنگیز مولایی (اوستاشناس ایرانی) منتشر کرده‌ام.

وی ادامه داد: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برای نخستین‌بار این کتاب را منتشر کرده و نشر آوای خاور ویراست دوم را با تجدید نظر و اصلاحات به چاپ رساند. طراحی جلد نیز بر عهده قباد شیوا بوده است.

ناشر کتاب‌های ایران‌شناسی ادامه داد: یشت پنجم اوستا معروف به «آبان یشت» یا «اردویسور بانو یشت» به ستایش و بزرگداشت اردویسور اناهید، ایزدبانویِ آب‌ها و باروری اختصاص دارد. این یشت از ۳۰ کرده یا فصل و ۱۳۲ بند (و با احتساب بند پایانی که در انجام همه یشت‌ها تکرار می‌شود، از ۱۳۳ بند) تشکیل شده و پس از فروردین یشت و مهر یشت، سومین یشت بلند اوستایی به‌شمار می‌آید.

به گفته وی، این کتاب دربردارنده یک مقدمه و دو بخش است: در این کتاب درباره آبان یشت و دستنویس‌های آن، پیشینه پرستش ایزدبانو اردویسور اناهید در دوره هند و ایرانیان و گسترش آیین او در ایران و بیرون از مرزهای ایران در ارمنستان و لیدی و پونتوس و کاپادوکیه بحث شده است. در بخش نخست تصحیح انتقادی متن اوستایی آبان یشت و ترجمه فارسی آن آمده و بخش دوم شامل یادداشت‌هایی است که درباره تصحیح متن و ترجمه و مقولات مرتبط دیگر فراهم آمده است.

وی به کتاب دیگری با نام «ایران ساسانی از دیدگاه منابع چینی» نوشته پائولو دفینا با ترجمه نازنین خلیلی‌پور اشاره کرد و گفت: در این نوشته از کاربرد حروف چینی به سبب حجمی که اشغال می‌کردند خودداری شده است و در انتهای یان کتاب به ترتیب حروف الفبایی و براساس ارزش آوایی گردآوری شده‌اند. همچنین تاریخ سلسله‌های چین که از آن‌ها استفاده شده و به آن‌ها ارجاع داده شده ویرایش «ای-وِن یین-شو کران» اهل تایپه است.

مختاری افزود: «کورش بزرگ دین نام و هویت» نوشته مری بویس، محمد داندامایف، رودبگر اشمیت، امیلی کورت و دیگران برگردان جواد لطفی نوذری کتاب دیگری است که آوای خاور به چاپ رسانده است. این کتاب در واقع ترجمه‌ای از مقالات گوناگون ایران‌شناسان برجسته با موضوعات دین و هویت کورش بزرگ است. شاید همین نکته را بتوان وجه تمایز این اثر با آثار موجود در بازار کتاب ایران دانست. 

کورش بزرگ بی‌تردید و به حق یکی از شناخته‌شده‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های جهان باستان است. سجایای اخلاقی و شیوه کشورداری او از روزگار باستان تا به امروز همواره مورد توجه گروه‌های گوناگون بوده است. به همین دلیل تاریخ‌نگاران، زبان‌شناسان، باستان‌شناسان و دین‌پژوهان به بحث و تحقیق در زوایای گوناگون زندگی این چهره تاریخ ایران پرداخته‌اند.