شناسهٔ خبر: 59910 - سرویس دیگر رسانه ها

فرج بعد از شدت/ درباره حجم رو به رشد سرمایه‌گذاری در شبکه نمایش خانگی

پیشتازی «هیولا» در بین چهار سریال در حال پخش نمایش خانگی نیاز به اثبات ندارد. در این میان توقف تولید و پخش سری جدید «دورهمی» نیز مزید بر علت شد تا علاقه‌مندان مدیری و طنازی‌های او به نمایش خانگی کوچ کنند و تا اینجای کار با ۱۴ قسمت از مجموعه با او همراهی کنند.

فرهنگ امروز/ سعید رجبی‌فروتن:

 

پنج ماه لازم بود تا موانع موجود در مسیر ادامه پخش قسمت‌های باقیمانده از مجموعه «احضار» از پیش پا برداشته شوند و طرف‌های درگیر و اختلاف، به خاطر حفظ حقوق مخاطبان، کوتاه بیایند و مسیر و مجرای دیگری را برای تسویه حساب با یکدیگر پیدا کنند. بدین ترتیب «احضار» نخستین مجموعه نمایش خانگی است که از فهرست سریال‌های جوانمرگ شده و به مقصد نرسیده خارج شد و با احیای دوباره قسمت نهم سریال از نهم مرداد در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در بازنشر نسخه فیزیکی سریال موسسه «گلرنگ رسانه» اهتمام ویژه‌ای داشته است. همان موسسه‌ای که در اوایل دهه نود بدون دوراندیشی لازم اقدام به واردات و راه‌اندازی خط تولید و تکثیر لوح فشرده blu- ray کرد و بر این تصور بود که بازار مصرف پس از dvd جبرا به سوی فرمت پیشرفته blu- ray میل خواهد کرد. موسسه در سال‌های گذشته با مشاهده تمایل تماشاگران فیلم و سریال به اینترنت و استفاده از پلتفرم‌های جدید، با وجود در اختیار داشتن فناوری blu- ray، کمتر محصولی از جمله همین سریال «احضار» را بر حامل یاد شده نشانده است. گلرنگ رسانه به عنوان یکی از هلدینگ‌های شرکت گلرنگ می‌توانست به جای سرمایه‌گذاری روی لوح فشرده، اینک یکی از برندهای معتبر در زمینه سامانه‌های آنلاین فیلم و سریال باشد.

باز شدن پای بازیگران بیشتری به نمایش خانگی

پیش‌بینی می‌شود با اتمام توزیع سریال «سال‌های دور از خانه» که در دو هفته آینده رخ می‌دهد، از اولین قسمت «مانکن» در شبکه رونمایی شود. «ایرج محمدی» و «حسین سهیلی‌زاده» دو نفر از نام‌های شناخته شده در ساخت سریال‌های تلویزیونی، نخستین مجموعه اختصاصی خود را برای نمایش خانگی در حالی آماده پخش کرده‌اند و حالا امیدوار هستند ملودرام خانوادگی آنها بر اساس فیلمنامه‌ای از «بابک کایدان» نویسنده پرکار این سال‌های رسانه‌های تصویری ایران مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. «امیرحسین آرمان» و «نازنین بیاتی» دومین تجربه بازی در سریال‌های نمایش خانگی را پشت سر گذاشته‌اند و در«مانکن» جوان اول‌های سریال هستند. «محمدرضا فروتن» برای حضور در اولین سریال نمایش خانگی‌اش، ایفای نقش شخصیت پیچیده‌ای به نام «اخگر» را پذیرفته است. جز «فروتن»، «مریلا زارعی» بازیگری که در انتخاب نقش وسواس به خرج می‌دهد و اصطلاحا بازیگر گزیده کاری است، یکی از نقش‌های کلیدی «مانکن» را بر عهده گرفته است. «مانکن» با وجود قصه ملتهبی که دارد، ادعای شکستن خط قرمزها را ندارد و اثری در چارچوب هنجارهای اخلاقی جامعه است. پیشینه تلویزیونی تیم سازنده بدون شک در بروز چنین وضعیتی بی‌تاثیر نبوده است .

خیمه سنگین مدیری در نمایش خانگی

پیشتازی «هیولا» در بین چهار سریال در حال پخش نمایش خانگی نیاز به اثبات ندارد. در این میان توقف تولید و پخش سری جدید «دورهمی» نیز مزید بر علت شد تا علاقه‌مندان مدیری و طنازی‌های او به نمایش خانگی کوچ کنند و تا اینجای کار با ۱۴ قسمت از مجموعه با او همراهی کنند. «هیولا» از حیث مطرح کردن مفاسد اقتصادی که موضوع روز جامعه است، به‌روزترین مجموعه نمایشی ایران است که جسورانه و بی‌هیچ پرده‌پوشی هزارتوی فساد را در لایه‌های سطوح قدرت و ثروت بازنمایی می‌کند. تازه‌ترین خبر درباره این سریال طولانی شدن آن و افزایش آن به ۱۸ قسمت است. پیش‌تر درباره کشدار شدن سریال‌های نمایش خانگی نوشته بودم که چرا چنین اتفاقی می‌افتد؛ « «آیا همه‌ چیز به اقتضای داستان و درام موجود رخ می‌دهد یا حساب کتاب‌های مالی در بین است؟ قراین گویای آن است که از این قضیه سرویس‌های آنلاین ویدیویی بیشتر سود می‌برند، زیرا بیننده‌ای که حق اشتراک ماهانه برای تماشای سریال پرداخته، ناگزیر است برای تماشای همه قسمت‌های سریال به تمدید اشتراک خود اقدام کند و مدت بیشتری از سرویس مورد نظر خدمات بگیرد و در همین مدت با عناوین بارگذاری شده دیگری روبه‌رو شود. به عبارت دیگر سرویس‌های آنلاین سود خود را در آینده‌ای جست‌وجو می‌کنند که رفتار مصرفی بیننده صرفا معطوف تماشای حلال و ارزان فیلم و سریال بر بستر شبکه ملی اطلاعات باشد و از سایر اشکال نظیر دانلود غیرمجاز بپرهیزد. البته بدیهی است که در آینده نرخ خدمات سرویس‌های آنلاین ویدیویی بیش از مقادیر کنونی خواهد بود، زیرا آنها ناگزیرند برای بازگشت سرمایه‌ای که صرف تولید محتوای اورجینال یا خرید انواع فیلم می‌کنند، محاسبات دقیق‌تری داشته باشند.» با آغاز پیش‌تولید برنامه «شب‌نشینی» که در واقع نسخه نمایش خانگی «دورهمی» است، بعید نیست که به دلیل تولید راحت‌تر چنین برنامه‌هایی در قیاس با مجموعه‌های نمایشی، پخش آن بلافاصله پس از «هیولا» آغاز شود و «مهران مدیری» در سال ۹۸ خیمه سنگینی در نمایش خانگی داشته باشد.

بهبود و ارتقای استانداردها

قطعی شدن تولید سری ششم «پایتخت» این معنا را در پی دارد که حداکثر تا پایان این فصل «سیروس مقدم» پرونده نخستین تجربه خود در نمایش خانگی را با آسودگی می‌بندد و ثابت می‌کند که توان و آمادگی تولید دو سریال را در یک سال دارد. ماه گذشته پروانه نمایش چهار قسمت اول مجموعه «خوابزده» صادر شد. با این حال به نظر می‌رسد تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران سریال یا عجله‌ای برای عرضه آن ندارند یا اینکه در کمین فرصت مناسب برای پخش آن هستند. تیم تمام تلویزیونی «خوابزده» سهم و وزن سریال‌سازان تلویزیونی را در نمایش خانگی بیش از گذشته می‌کند. البته این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و اطمینان حاصل کرد که خروجی چنین تولیداتی سبب ارتقای کیفیت سریال‌های آتی شبکه شود. از کنار نام سریال‌سازانی مثل سیروس مقدم، منوچهر هادی، حسین سهیلی‌زاده، بهرنگ توفیقی و حسن فتحی به راحتی نمی‌توان گذشت، زیرا در کارنامه حرفه‌ای آنها مجموعه‌های پرمخاطب و استاندارد کم نیست. رقابت بین کارگردانان در اصل تلویزیونی به شرحی که گذشت با سینماگرانی مانند «علی عطشانی»، «کیارش اسدی‌زاده»، «هومن سیدی» و «مصطفی کیایی» که هر یک درگیرودار ساخت مجموعه‌ای برای نمایش خانگی هستند، نشان خواهد داد که خاستگاه سینمایی یا تلویزیونی سازندگان سریال‌ها چقدر در توفیق آنها نقش دارد. نیمه دوم سال با به ثمر نشستن زحمات عوامل تولید، انتظار می‌رود سریال‌هایی نظیر «خوابزده»، به تهیه‌کنندگی الهام غفوری و کارگردانی سیروس مقدم، «مانکن» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، «دل» ساخته منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی، «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده و سرانجام «کرگدن» ساخته کیارش اسدی‌زاده و تهیه‌کنندگی صادق یاری سیمای متفاوت و جذابی را از نمایش خانگی به نمایش گذارند و ضریب نفوذ سرویس‌های اینترنتی مجاز و قانونی فیلم و سریال را با جهش خیره‌کننده‌ای روبه‌رو کنند، سرویس‌هایی که برای تولید محتوای اورجینال از جمله مجموعه‌های نمایشی در یک سال اخیر سرمایه قابل توجهی را هزینه کرده‌اند.

روزنامه اعتماد