شناسهٔ خبر: 59989 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان» روانه بازار نشر شد

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان» را روانه بازار نشر کرد.

کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان» روانه بازار نشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان (۱۴۸-۶۵۴ق)» که حاصل تلاش علمی علی بابایی سیاب در گروه تاریخ اسلام است، در مرداد سال  جاری روانه بازار نشر شد.

در این اثر آمده است: اسماعیلیان نخستین، به دلیل تأثیرپذیری از فلسفه­ نوافلاطونی و امتزاج آن با مبانی اسلامی- شیعی خود؛ به درکی نو از خدا، هستی و مفهوم زمان دست یافتند. آنان بر اساس جهان­ شناسی خاص خود و با تکیه بر اصل اساسی «امامت» در نظام عقیدتی اسماعیلی، دیدگاهی مشیّت­انگارانه به تاریخ داشتند که برخلاف دیگر مکاتب تاریخ­ نگری سنتی؛ نایبان اراده­ خدا را به سلسله­ هایی هفتگانه از ناطقان و امامان محدود می­ نمود که وظیفه­ هدایت بشر در تاریخ را بر عهده داشتند.

بر همین اساس، برای مورخ اسماعیلی تنها حوادث مرتبط با امام و تشکیلات دینی- سیاسی پیرامون او معنادار بوده و قابلیّت ثبت در تاریخ را داشت. این در حالی است که در پارادایم تاریخ­ نگری سنتی، «نخبگان» اعم از سیاسی و دینی به عنوان نایبان اراده­ خدا در زمین بودند و تاریخ عبارت بود از ثبت زندگی، اعمال، رفتار و کردار این گروه­ ها. الگوی دوری- خطی و تکامل­ گرایانه از حرکت تاریخی در مقابل نگاه خطی مبتنی بر نظریه­ انحطاط در تاریخ­نگری سنتی؛ و نیز رابطه­ ناگسستنی تاریخ با فراتاریخ، در مقابل تحدید معنای تاریخ به بُعد جسمانی آن در سایر مکاتب تاریخ­ نگری سنتی، از دیگر مؤلفه­ های تاریخی­ نگری اسماعیلی است که به جنبه­ های تاریخ­ نگارانه­ آن شکل داده است.

مشخصات کتاب و همچنین فایل ۳۰ صفحه ابتدایی کتاب در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس www.rihu.ac.irقابل دسترس می باشد.

کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان (۱۴۸-۶۵۴ق)» تألیف علی بابایی سیاب به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در  ۳۱۴ صفحه به بهای ۳۱۰۰۰۰ ریال منتشر شد.