شناسهٔ خبر: 60054 - سرویس دیگر رسانه ها

تنها مرکز آموزشی میراث فرهنگی چگونه به خوابگاه تنزل پیدا کرد؟

روند پیش گرفته برای اجرای مصوبه تعیین تکلیف مراکز آموزشی دستگاههای دولتی باعث شده تا تنها مرکز آموزش تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعطیل شود.

تنها مرکز آموزشی میراث فرهنگی چگونه به خوابگاه تنزل پیدا کرد؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تنها مرکز آموزش تخصصی است که توانسته در طول سالها نیروی متخصص را به سازمان میراث فرهنگی تزریق و یا روانه بازار کار کند. این موسسه آموزشی اما این روزها رو به افول است و از نظر دانشجویانش رسما تعطیل شده است تا اینکه دانشجویان باقی مانده هم مدرک خود را بگیرند و در این مجموعه برای همیشه بسته شود.  

این مرکز آموزشی در سال ۶۸ تاسیس شد در اساسنامه این مرکز مصوب ۱۴ تیر ماه سال ۶۹ شورای گسترش آموزش عالی آمده که « در اجرای بند ۱۹ از ماده ۳  قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مقرر می دارد، (تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی جهت آماده سازی نیروهای کارآمد در زمینه های مربوط به میراث فرهنگی، هماهنگی دستگاههای ذیربط)  و بر اساس آیین نامه مصوب بیست و هفتمین جلسه مورخ ۶۴/۴/۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و به استناد مجوز صادره در جلسه مورخ ۶۹/۲/۲۹ شورای گسترش آموزش عالی، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که در این اساسنامه  مرکز خوانده می شود ایجاد و طبق این اساسنامه اداره خواهد شد. این مرکز وابسته به سازمان میراث فرهنگی کشور می باشد و به عنوان یکی از واحدهای سازمان، دارای بودجه و تشکیلات جداگانه است. »

در واقع ایجاد تشکیل مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی براساس  قانون در سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت. در این مدت مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که گفته می شود، معتبرترین مرکز آموزشی در یونسکوست، دو هزار فارغ التحصیل در زمینه های مختلف از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته است. در این مدت افراد زیادی در این مرکز مدرک گرفته و دوره دیده اند که حالا در سازمان میراث فرهنگی و سازمانهای دیگر دارای سمت های مدیریتی هستند.

کلید انحلال این موسسه در سال ۸۳ با طرح اصلاح ساختار دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی کشور زده شد در این طرح اعلام شده بود به منظور بررسی فعالیت های موازی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه های علوم و تحقیقات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کمیته ای تشکیل می شود تا درباره انحلال یا ادغام این مراکز در دانشگاههای وابسته این وزارتخانه ها و یا ابقای آن دسته از مراکزی که به دلایل ویژه ادامه فعالیت آنها ضروری باشد، تصمیم گیری کرده و گزارش لازم را برای طرح در شورای عالی اداری ارائه کنند.

تابلوی مرکز پایین آورده شد

در سال ۹۰ شورای عالی اداری در مورد ضوابط و نحوه ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی دستگاههای اجرایی مصوبه ای را برای تعیین تکلیف مراکز آموزشی اعلام کرد که در آن ذکر شده  «  تمامی مراکز آموزشی موجود در دستگاه های اجرایی کشور که تحت هر عنوان به آموزش های عالی نظری می پردازند، به بخش غیردولتی یا وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شده و دستگاه های مذکور مجاز به صرف هزینه، منابع، نیروی انسانی برای این مراکز نیستند. »

بهمن ماه سال ۹۶ نیز به منظور پیگیری اجرای این مصوبه و تعیین تکلیف موسسات آموزشی از سوی رئیس شورای عالی اداری به تمامی دستگاههای اجرایی مشمول ماده ۵ قانون استخدام کشوری  نوشته شد که موسسات پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی از سال تحصیلی ۹۸_۹۷ مجاز به پذیرش دانشجو در هیچ یک از مقاطع تحصیلی نیستند.

انتشار این مصوبه در حالی بود که در ماده ۱۹ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی نیز تاکید شده  باید این سازمان نیروی کارآمد در زمینه میراث فرهنگی تربیت کند در این ماده قانونی آمده «   تنظیم و اجرای برنامه‌های آموزشی جهت آماده‌سازی نیروهای کارآمد در زمینه‌های مربوط به میراث فرهنگی با هماهنگی دستگاه‌های‌ذیربط.»

ولی از حدود ۶ ماه پیش در راستای اجرای این مصوبه و به دستور علی اصغر مونسان آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی و سرپرست وزارت جدید میراث فرهنگی قرار بر تخلیه مرکز آموزش عالی میراث از مجموعه کاخ نیاوران شد. این مرکز از آنجا که در حوزه میراث فرهنگی موزه داری و مرمت نیز فعالیت می کرد در بخشی از مجموعه کاخ که مدرسه و مهد ربع پهلوی بوده مستقر بود تا اینکه چند روز پیش تابلوی آن نیز پایین کشیده شد.

حالا این مرکز آموزشی به خوابگاهی منتقل شد که یک بار شهرداری درباره وضعیت نامناسب ساختمانش هشدار داده بود. این خوابگاه در واقع خوابگاه پسران این مرکز آموزشی بوده است که از یک طبقه آن استفاده می شد و حالا در حال تعمیر برای استفاده آن به عنوان کلاس درس است.

خوابگاهی که به کلاس درس تبدیل شد

کلاسی که در سال تحصیلی جدید دانشجوی جدیدی نخواهد داشت و همگی ورودی سال ۹۴ هستند و یا آنهایی که هنوز پایان نامه خود را نداده اند. دانشجویان و اساتید رشته های باقی مانده از این مرکز آموزشی همگی مخالف انحلال این مرکز هستند آنها به قوانینی اشاره می کنند که سازمان میراث فرهنگی را مستثنا از سازمانهای دیگر می داند چون در اساسنامه آن تربیت نیروی متخصص ذکر شده است. یوسف منصورزاده مدیر سابق این مرکز گفته است: دانشگاه میراث فرهنگی مرکزی است که باید احیا شود، انحلال این مرکز لطمه‌های جبران‌ناپذیری به فرهنگ کشور وارد می‌کند.

با وجود اتفاقاتی که در چند ماه اخیر و در دوره سرپرست فعلی وزارت میراث فرهنگی رخ داد، دانشگاه تهران اعلام آمادگی کرده بود که با همکاری سازمان میراث فرهنگی این مرکز به پردیس منطقه‌ای( بین المللی) آموزش‌های میراث فرهنگی تبدیل شود تا ضمن ارزآوری، ایران را به قطب اول آموزش‌های میراث فرهنگی در سطح منطقه و خاورمیانه تبدیل کند.

اما مخالفت مونسان با یکی از بندهای پیش نویس تفاهم نامه باعث شد تا این توافق صورت نگیرد. دانشگاه تهران در یکی از بندهای پیش‌نویس تفاهم نامه عنوان کرده که زمین دانشگاه میراث فرهنگی باید در اختیار مرکز قرار گیرد که این موضوع مخالف نظر مونسان بود.

همچنین این مرکز آموزشی با دانشگاه رومسه ایتالیا تفاهمنامه همکاری امضا کرده است اقدامی که معلوم نیست با وجود این اتفاقات به چه نتیجه ای برسد.

مونسان نیز در حکمی رئیس این مرکز را نیز تغییر داد و رضا معصومی راد را برای آن انتخاب کرد. اکنون این مرکز آموزشی حتی در ساختار سازمانی نیز قرار ندارد بنابراین می توان گفت این مرکز آموزشی منحل شد. معصومی راد که با اعتراض اساتید و دانشجویان نسبت به تعطیلی آن مرکز مواجه شده به خبرنگار مهر گفته است وظیفه اش اجرای مصوبه است. همچنین هیچ عقل سلیمی قبول نمی کند که ۳۰ دانشجو در یک ساختمان بزرگ درس بخوانند وقتی می توان آنها را به مرکز کوچکتری انتقال داد.

حالا باید دید در ساختار جدید وزارتخانه میراث فرهنگی آیا این مرکز تخصصی باز هم می تواند به عنوان تنها مرکز آموزشی میراث فرهنگی به تربیت نیروی متخصص بپردازد و یا این که درگیر و دار ایجاد وزارتخانه فراموش خواهد شد.