شناسهٔ خبر: 60081 - سرویس دیگر رسانه ها

نقش انکارناپذیر فیلسوفان آلمانی در پیدایش جنبش‌های نظری

کتاب «دانایی و فردیت: نامه‌هایی از فلسفه قرن بیستم آلمان» ترجمه و تالیف مهدی استعدادی‌شاد به نقش انکارناپذیر فیلسوفان آلمانی در پیدایش جنبش‌های نظری پرداخته است.


نقش انکارناپذیر فیلسوفان آلمانی در پیدایش جنبش‌های نظری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «دانایی و فردیت: نامه‌هایی از فلسفه قرن بیستم آلمان» ترجمه و تالیف مهدی استعدادی‌شاد به نقش انکارناپذیر فیلسوفان آلمانی در پیدایش جنبش‌های نظری پرداخته است. مسئله‌ای که با ظهور پدر فلسفه مدرن ایمانوئل کانت و ابتکارهای ادموند هوسرل در تلقی از فلسفه همچون دانشی دقیق، چشم‌گیر و بارز است.

فلسفه آلمان با کارل یاسپرس و مارتین هیدگر بر دو مسیر مختلف ادامه حیات داد و به صورت فلسفه اگزیستانس و هستی‌شناسی ظاهر شد و بعدها به تاویل‌گرایی متفکرانی همچون گادامر و بلومنبرگ راه‌ گشود و سرانجام با اندیشمندانی چون هورکهایمر، آدورنو، بنیامین، مارکوزه (از نسل اول) و هابر ماس، کارل اتو آپل (از نسل دوم) و آکسل هونت (از نسل سوم) به نظریه انتقادی فرابالید. 

در کتاب حاضر تمرکز بیشتر بر متفکران نسل اول و سوم است و قصد مترجم از ترجمه و تالیف آن، ایجاد فضایی برای نمایان ساختن چالش دو گفتمان هستی‌شناسی و نظریه انتقادی است. 

در فرهنگ‌نامه‌های فلسفی که به آمدوشد متفکران قرن بیستم می‌پردازند، جریان‌های فلسفه آلمانی هنوز نقشی صدرنشین دارد. این نقش هم به خاطر تداوم بخشیدن به افکار پدر فلسفه مدرن، ایمانوئل کانت، و هم به دلیل بدعت‌گذاری‌های جریان پدیدارشناسی است. مجموعه مقالات کتاب حاضر بیشتر بر نظریات گروه اخیر و نظریه انتقادی متمرکز شده است. با این حال برای آشنایی بیشتر نمونه‌ای از معرفی کانت، سخنی از هستی‌شناسی هیدگری در رابطه با بوطیقا و شاعرانگی، و نیز شرح هانا آرنت بر فلسفه اگزیستانس را برای تکمیل کتاب آورده‌ شده است. 

فیلسوف کلاسیک مدرنیته: هربرت شندلباخ، شعر چسیت؟ مارتین هیدگر، هولدرلین و ذات سرایش: مارتین هیدگر، هیدگر و ارزیابی از شاعرانگی، فلسه اگزیستانس چیست؟ هانا آرنت، حاشیه‌ای از ترجمه مطل هاتا آرنت، درباره مفهوم انسان: ماکس هورکهایمر، برنهادهای فلسفه تاریخ: والتر بنیامین، هنر، آیا شوخ است؟ تئودور و. آدورنو، پیرامون جایگاه راوی در رمان معاصر:تئودور و.آدورنو، انگیزه‌های فلسفیدن در سده بیستم: یورگن هابرماس، انگیزه‌های تفکر مابعد متافیزیک: یورگن هابرماس، دین در سپهر همگانی: یورگن هابرماس، گفت‌وگو با یورگن هابرماس، جهان‌بینی و اثر هیدگر: یورگن هابرماس، مناقشه‌ هابرماسی با طبیعت‌گرایی و دین‌باوری، فعلیت اندیشه تئودور و.آدورنو: آکسل هونت، اعتلای میراث مارکس: آکسل هونتف تناقضات فرآیند به فردیت رسیدن: آکسل هونت و حاشیه‌ بر ترجمه دو مطلب پیشین. 
 


کتاب «دانایی و فردیت: نامه‌هایی از فلسفه قرن بیستم آلمان» ترجمه و تالیف مهدی استعدادی‌شاد در ۳۱۶ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و به قیمت ۵۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات گام نو منتشر شده است.