شناسهٔ خبر: 60322 - سرویس دیگر رسانه ها

نمایش تاریخ اسپانیا در ایران/ قدیمی ترین صحنه های گاوبازی

۳۰۰ اثر از موزه باستان شناسی آلیکانته در والنسیای اسپانیا به مدت ۶ ماه در موزه ملی ایران برپاست یکی از این آثار قدیمی ترین اثر هنر تجسمی به نمایش درآمده در ایران است.

نمایش تاریخ اسپانیا در ایران/ قدیمی ترین صحنه های گاوبازی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا گزیده ای از موزه باستان شناسی آلیکانته در موزه ملی ایران از ۳۱ شهریورماه ۹۸ تا ۲۶ فروردین ماه ۹۹ در سالن نمایشگاه های موقت موزه باستان شناسی و هنر دوره اسلامی برگزار شده است.

در این نمایشگاه ۳۰۰ اثر فرهنگی- تاریخی از موزه باستان شناسی الیکانته در والنسیای اسپانیا از دوران پارینه سنگی تا دوره معاصر به نمایش گذاشته شده است که به نوعی تأثیرات همجواری با دریای مدیترانه را می توان در آنها مشاهده کرد.

این نمایشگاه در مجموع به سه گالری مختلف تقسیم شده است. در گالری اول که دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ را نشان می دهد قدیمی ترین اثر به نمایش درآمده تبر دستی مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم است که در نزدیکی مادرید کشف شده و قدمت آن حدود ۳۵ هزار سال است.

ابزارهای دورهای پارینه سنگی میانی مربوط به انسان های نئاندرتال و دست ساخته های دوران پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی مربوط به انسان مدرن نیز به نمایش درآمده است. از جمله آثار جالب توجه این بخش، سنگ حکاکی شده ای از فرهنگ مگدلنی با نقش سر یک اسب سان با قدمت ۱۷ هزار سال است. این نمونه قدیمی ترین اثر هنر تجسمی است که تاکنون در ایران به نمایش گذاشته شده است.

در گالری دوم نیز آثاری مربوط به دوره های آهن، فینیقی، ایبری، رومی، اسلامی (اموی)، مسیحیت و قرون وسطی به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه ظرف سفالی خاکستردان به همراه اشیایی موسوم به سوسک مصری (این اشیاء همزمان در ایران هم کشف شده است) و قالب سنگی فلزگری و آثار فلزی بیانگر ارتباط با شرق هستند. اما با توجه به کیفیت و تعدد آثار به نظر اوج فرهنگ های باستان شناختی الیکانته را باید در دوره ۵۵۰ تا ۲۰۰ پیش از میلاد جستجو کرد.

مرد اسب سوار که به عنوان آرم نمایشگاه نیز انتخاب شده، نقش تزئینی خمره منقوشی است که مربوط به دوره ایبری است. مجمر سفالی به شکل الهه باربری زمین و حاصلخیزی اسپانیایی در اساطیر یونان، نیم تنه گچی شاهزاده خانم شهر الچه در این دوره به چشم می خورد.

در این گالری یک ویترین به سکه ها اختصاص داده شده که شامل ۲۸ قطعه است. در گالری سوم نیز آثاری از عصر مدرن و معاصر که بیشتر مجموعه داران، آنها را در اختیار موزه آلیکانته قرار داده اند شامل آثار چوبی، سفالی، شیشه و کاشی به نمایش گذاشته شده است. نمونه ای از نقاشی پشت شیشه و عکاسی شامل صحنه های گاوبازی از قدیمی ترین نمونه های این دوره است.

در گالری چهارم نیز اسناد روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده ۱۷ میلادی (دوره صفویه) در معرض دید قرار گرفته است. در آن زمان ایران و اسپانیا دشمنی مشترکی به نام امپراطوری عثمانی داشتند که به منظور حفاظت از مرزهای خود در مقابل این دشمن، معاهدات نظامی امضاء کردند.

در این بخش ۱۸ سند از روابط سیاسی دو کشور گزارش های سفیر اسپانیا به دربار درخصوص فعالیت های سیاسی اش در ایران به چشم می خورد. یکی از این اسناد، استوارنامه سفیر ایران در دربار اسپانیا است و نمونه دیگر ترجمه نامه شاه عباس اول به پادشاه اسپانیا (فیلیپ سوم) است.

این نمایشگاه تا ۲۶ فروردین ماه ۹۹ هر روز از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰ میزبان بازدید کنندگان خواهد بود. قیمت بلیت آن نیز ۵ هزار تومان اعلام شده است. برخی از روزها مجموعه موزه ملی ایران برای گروه هایی مانند دانش آموزان، بازدید از این نمایشگاه را رایگان اعلام می کند.