شناسهٔ خبر: 60363 - سرویس دیگر رسانه ها

کتابی که یرواند آبراهامیان آن را روایتی دست اول از ایران نامیده است

هریس در کتاب «انقلاب اجتماعی: سیاست و دولت رفاه در ایران» می‌گوید که ایران پس از انقلاب از دریچه دولتی توسعه‌گرا چندان بررسی نشده است.

کتابی که یرواند آبراهامیان آن را روایتی دست اول از ایران نامیده است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژوهشگران و اندیشمندان علوم اجتماعی آثار بسیاری در مورد ایران نوشته‌­اند و پیش و پس از انقلاب را از زوایای گوناگون بررسی کرده­‌اند. کتاب «انقلاب اجتماعی: سیاست و دولت رفاه در ایران» نوشته کوان هریس یکی از این آثار است که نویسنده آن با اعتقاد به این که آثاری که درباره ایران نوشته شده‌­اند عمدتاً از سیاست­‌های اجتماعی و پیامدهای کلان آن­ها غافل بوده‌­اند، تکیه‌­گاه کتاب خود را بررسی نظام رفاه ایران قرار داده و از دریچه جامعه‌­شناسی تاریخی به مطالعه تکوین سیاست­‌های اجتماعی ایران از ابتدای تاریخ معاصر تا به امروز پرداخته است.
 
حوزه تخصصی کوان هریس توسعه و سیاست­‌های اجتماعی در کشورهای نیم‌کره جنوبی جهان است. او در حال حاضر، مدرس جامعه­‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا است. هریس در کتاب «انقلاب اجتماعی: سیاست و دولت رفاه در ایران» پس از مقدمه‌ای که ساختار و روش مطالعه کتاب را تشریح می­‌کند، در فصل اول، تاریخچه تشکیل دولت رفاه در اروپا، نظریات اولیه و متأخر درباره دولت رفاه، دولت رفاه در ایران و کشورهای مختلف و نسبت میان دولت نفتی و دولت رفاه را می­‌کاود.
 
موضوع فصل دوم، سیاست‌های رفاهی پیش از انقلاب است. نویسنده در این فصل، نظام رفاهی ایران و روند شکل­‌گیری آن را به تفصیل و از زوایای مختلف تشریح و تحلیل می­‌کند. فصل سوم کتاب نیز نظام رفاهی در نخستین دهه پس از انقلاب و روند شکل­‌گیری نهادهای رفاهی جدید را بررسی می­‌کند. تمرکز این فصل بر کمیته امداد امام خمینی است.
 
نویسنده همچنین در فصل چهارم به روند تثبیت اجتماعی انقلاب در روستاهای ایران، شبکه خدمات درمانی اولیه در مناطق روستایی و نقش آن در دگرگونی نظام رفاه ایران می­‌پردازد. او در این فصل با ارائه تحلیل‌های آماری و استناد به داده‌­های مختلف و مصاحبه با مقامات نهادهای رفاهی، پزشک‌­ها، به‌ورزها و مراجعان به خانه­‌های بهداشت در چندین روستا در نقاط مختلف کشور روند بسط نظام رفاه در روستاها را توصیف و تحلیل می­‌کند.
 
موضوع فصل پنجم، حرکت ایران پس از جنگ به سمت توسعه‌ و نسبت آن با سیاست­‌های رفاهی و گسترش طبقه متوسط است. نویسنده در این فصل پس از کاوش در ابعاد مختلف روند توسعه در دوره مزبور، نظام رفاهی ایران و سایر کشورها را مقایسه می­‌کند و نظام تأمین اجتماعی و خدمات درمانی ایران و نقش آن در بسط طبقه متوسط را می‌کاود.
 



 


فصل ششم با نظر به سیاست‌­های رفاهی در دهه‌­های گذشته به روند آتی توسعه و سیاست‌­های اجتماعی ایران می­‌پردازد. نویسنده همچنین در واپسین فصل کتاب با بررسی تطبیقی پیش و پس از انقلاب و با اشاره به نابسندگی تحلیل ایران با تکیه بر شاخص‌­های درآمدی، تغییرات پس از انقلاب را از دریچه سیاست­‌های رفاه اجتماعی تبیین می­‌کند. او کتاب را با تحلیل ایران بر اساس مفهوم «توسعه همسو با سیستم» و «توسعه ضدسیستم» به پایان می‌­برد.
 
در کل باید گفت هریس اعتقاد دارد ایران پس از انقلاب از دریچه دولتی توسعه‌گرا چندان بررسی نشده و از این گذشته، بر این باور است که اتکای صرف به شاخص­‌های درآمدی در ارزیابی توسعه موجب غفلت از تغییرات مهم اجتماعی می­‌شود. او در پی این است که با کتاب خود بر این نقص اکثر آثاری که در مورد ایران نوشته شده فائق آید. یرواند آبراهامیان کتاب او را روایتی دست اول از ایران و چارلز کورزمن آن را تحسین­‌برانگیز می­‌خواند.
 
 انتشارات دانشگاه کالیفرنیا کتاب «انقلاب اجتماعی: سیاست و دولت رفاه در ایران» را در سال 2017 به چاپ رسانده و به تازگی نشر شیرازه با ترجمه محمدرضا فدایی آن را روانه بازار کرده است. این کتاب 419 صفحه دارد و قیمت آن 55 هزار تومان است.