شناسهٔ خبر: 60424 - سرویس دیگر رسانه ها

آغاز سال تحصیلی جدید آموزش زبان و ادبیات فارسی در یونان

آیین افتتاحیه سال نو تحصیلی آموزش زبان و ادبیات فارسی توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در «آتن» با حضور ۶۱ داوطلب جدید فارسی آموز، رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در یونان به صورت رسمی آغاز شد.

آغاز سال تحصیلی جدید آموزش زبان و ادبیات فارسی در یونان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  در ابتدای این نشست، علی‌محمد حلمی، رایزن فرهنگی ایران در یونان، در سخنانی درباره تاریخچه و اهمیت این زبان گفت: پارسی یا فارسی که در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان با آن سخن می‌گویند، برخاسته از ناحیه و مرز و بوم تاریخی و باستانی پارس در نزدیکی استان امروزی فارس در جنوب ایران است.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: زبان فارسی از دیدگاه شمار و گوناگونی ضرب المثل ها در میان سه زبان نخست جهان است و فارسی که ریشه در پارسی باستان دارد، از قدمتی حدود یک‌هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد، برخوردار بوده و با اینکه یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی است و به عنوان زبان ملی و رسمی ایران شناخته می‌شود، اما هویتی بسیار فراتر از جغرافیای ایران دارد.

حلمی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتاب «زبان‌ها» نوشته «هینزوندت» دانشمند آلمانی، به نقل از وی گفت: زبان فارسی با برخورداری از دستگاه آوایی متقارن و موزون، دارای مزایای یک ساختار ساده و کارآمد است، که دارای تکاملی کم‌نظیر بوده و فارسی می‌تواند به عنوان نمونه‌ای برای یک زبان بین‌المللی به‌کار رود.

 وی اضافه کرد: فارسی از جمله چهار زبان کلاسیک جهان است، که در سال ۱۹۷۲ در نشست ادیبان و زبان شناسان اروپایی در برلین برگزیده شد.

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن با حمایت بنیاد سعدی، به عنوان مرجع اصلی گسترش زبان فارسی، با دارا بودن بیش از ۱۲۰ فارسی‌آموز در سطوح مختلف، بیشترین حجم زبان‌آموز فارسی را در بین کشورهای حوزه اروپا داراست.

طبق برنامه مدونی که توسط این نمایندگی تهیه شده، ثبت‌نام‌ها هرسال اواسط ماه سپتامبر (شهریور) و به صورت کاملاً الکترونیکی، از طریق سایت این نمایندگی (سایت به زبان محلی) صورت می‌گیرد. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، پذیرفته‌شدگان با حضور در آیین افتتاحیه کلاس‌ها، ضمن آشنایی با محیط و اساتید، ساعت و روز مورد نظر خود، که از پیش تعیین شده است را انتخاب و طبق همان برنامه، سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند.

کلاس‌ها در این نمایندگی که در سطوح مختلف پیش‌مقدماتی، مقدماتی، فوق مقدماتی، میانی، فوق میانی و پیشرفته برگزار می‌شود، هفته‌ای یک‌بار و هر کلاس یک ساعت و نیم است. هر سال تحصیلی بنا بر اعلام این نمایندگی، دو ترم و هر ترم تحصیلی، چهار ماه است، که علاقه‌مندان پس از پایان هر ترم و در صورت قبولی در امتحانات پایانی، می‌توانند به ترم‌های بالاتر رفته و ثبت نام کنند.

علاوه بر آموزش زبان فارسی در این نمایندگی، در دانشگاه «پانتئون» و دانشگاه ارسطو در شهر «تسالونیکی»، کلاس‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی با حمایت و پشتیبانی رایزنی فرهنگی و بنیاد سعدی برقرار است و زبان فارسی امروز به عنوان یکی از دروس اختیاری این دانشگاه‌ها شناخته می‌شود و دانشجویان رشته‌های مرتبط، یا علاقه‌مندان می‌توانند از این فرصت برای آشنایی با زبان و فرهنگ ایرانی استفاده کنند.