شناسهٔ خبر: 60627 - سرویس دیگر رسانه ها

غلامرضا آذری: مجموعه سه جلدی «نظریه ارتباطات» منتشر می‌شود

غلامرضا آذری می‌گوید: مجموعه سه جلدی «نظریه ارتباطات» می‌تواند مبنایی برای ارائه دروس مرتبط با فلسفه ارتباطات باشد و ۲ تا ۴ واحد درسی در این حوزه را پوشش دهد.


مجموعه سه جلدی «نظریه ارتباطات» منتشر می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ غلامرضا آذری مدرس علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگویی از انتشار مجموعه سه جلدی «نظریه ارتباطات» خبر داد و گفت: این مجموعه سه جلدی ویراست ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹، چهل و یک نظریه ارتباطات را در ۱۶۰۰ صفحه شامل می‌شود. کتاب در چهار بخش ارتباطات میان‌فردی، ارتباطات جمعی، ارتباطات گروهی و ارتباطات سازمانی به تعدادی نظریه مرتبط با این حوزه‌ها می‌پردازد و به غیر از مقدمه و تعریف نظریه‌ها تحلیل و تفسیر هم درباره آن‌ها ارائه می‌کند. همچنین موافقان و مخالفان هر نظریه را معرفی می‌کند و در انتها هم خود نویسنده هم یک موضع شخصی نقد و نظر درباره نظریه مذکور گرفته است و یک بخش انتقادی هم درباره نظریه‌ها شامل می‌شود. همین هم باعث شده این اثر یک مرجع آموزشی مناسب در حوزه علوم ارتباطات باشد.

این استاد علوم ارتباطات ادامه داد: پایان هر فصل و هر نظریه هم منابع پیشنهادی و پرسش‌وپاسخ هم دارد و من هم توضیحات و زیرنویس‌هایی به متن‌ها اضافه کرده‌ام که تا حدودی دست‌کم تکلیف و موضع من را با نظریات مطروحه مشخص می‌کند. این کاری است که در دیگر ترجمه‌هایم هم انجام داده‌ام.

او درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: یکی از نکات مهم کتاب به‌روز بودنش است و اینکه در چاپ یکم تا ویراست دوازده فقط محدود به آراء خود نویسنده بوده اما بعد از اینکه او دچار کهولت سن و ضعف جسمانی شده دو تا از دانشجویان قدیمی‌شان هم در ویراست تازه‌تر کتاب مثلا در نظریه استفاده و رضایت‌مندی یا چندگانگی رسانه سهیم شدند و یک بازنویسی و بازنگری مجدد روی این نظریه‌ها داشتند.

آذری افزود: از سوی دیگر به طور مثال آنها تعدادی از تجریات و شواهد تجربی خودشان را از فضای وب و شبکه‌های اجتماعی و تحقیقات سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ را به متن اضافه کرده‌اند. تمام استنادهای اضافه شده تا ویراست ۲۰۱۹ را نیز هرآنچه بوده را ترجمه کرده و در کتاب آورده‌ایم. البته جلد سوم اثر به نوعی مکمل دیگر جلدها و تکمیل‌کننده نهایی مباحث هم هست. علاوه بر این‌ها پرسش‌های انتهای هر فصل که نویسنده مطرح کرده بسیار جالب است و من فکر کردم بدون پاسخ در کتاب آورده شوند تا ذهن خواننده به دنبال باشد و اگر شد در چاپ‌هاب بعدی پاسخ‌ها را نیز برای خواننده درج می‌کنیم. 

او درباره ناشر اثر هم گفت: ابتدا قرار بود اثر از سوی نشر دانژه یا ققنوس منتشر شود که متاسفانه به دلایل مشکلاتی همچون گرانی کاغذ و ... امکان‌پذیر نشد و ما حتی با انتشارات علمی و فرهنگی هم مذاکره کردیم  و نهایتا با انتشارات سمت به توافق رسیدم. 

آذری در پایان عنوان کرد: این کتاب می‌تواند مرجع درسی نظریه‌های ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی باشد. همچنین می‌تواند مبنایی برای ارائه دروس مرتبط با فلسفه ارتباطات باشد و ۲ تا ۴ واحد درسی در این حوزه را پوشش دهد. من همیشه به این فکر می‌کردم چرا حتی در دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر یا دانشگاه آزاد تهران مرکز تنها در قالب ۲ واحد درسی ارائه می‌شود و ما اساسا رشته مجزا و دوگانه فلسفه ارتباطات را در دانشگاه‌های خودمان نداریم. رشته بدون استاد و بدون محتوا هم البته قابل احداث نیست و سعی داریم با تامین محتوا دست‌کم زمینه را برای این کار مساعدتر کنیم.