شناسهٔ خبر: 60847 - سرویس دیگر رسانه ها

نویسنده «زیباشناسی و جامعه‌شناسی دیوان حمید مصدق» در سالمرگ مصدق مطرح کرد: مصدق با زبان شعر به نقد زمانه خود پرداخت

رضا آسیابی، نویسنده کتاب «زیباشناسی و جامعه‌شناسی دیوان حمید مصدق» معتقد است که مهم‌ترین ویژگی شعری مصدق منتقد بودن اوست؛ چراکه وی با زبان شعر به خوبی به نقد زمانه خود پرداخته است.

مصدق با زبان شعر به نقد زمانه خود پرداخت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هفتم آذرماه سالروز درگذشت حمید مصدق، یکی از شاعران مطرح بعد از نیماست، شاعری که پژوهشگران تا به امروز کمتر از هم‌دوره‌ای‌هایش به او پرداختند و درباره او کتاب منتشر کرده‌اند. البته به تازگی کتابی تحت عنوان «زیباشناسی و جامعه‌شناسی دیوان حمید مصدق»، به قلم رضا آسیابی در نشر فادیا در تبریز منتشر شده است.
 
رضا آسیابی در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح اثرش گفت:‌ این کتاب حدود 20 روز پیش در تبریز منتشر شد. این کتاب درباره اشعاری است که دکتر مصدق در آن به نقد اجتماعی و سیاسی زمانه خود پرداخته است. من در این اثر سعی کردم روی زیبایی‌شناسی این اشعار از لحاظ صنایع ادبی و ذوق هنری مصدق، مثل تشبیهات و استعاره‌ها کار کنم.

وی ادامه داد: در این پروژه همه شعرهای مصدق را تجزیه و تحلیل کردم. در بحث جامعه‌شناسی نیز جامعه زمان مصدق را مورد نقد و تحلیل قرار دادم و به نظرات وی، یارانش و آنچه او به عنوان آرمان‌شهر به آن علاقه داشت، پرداخته‌ام. 

                             

این پژوهشگر ادبیات با اشاره به دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی مصدق اظهار کرد: مصدق در شعرهایش از دیدگاه یک شاعر به بیان دغدغه‌های روزگار خود پرداخته است. با این حال اگر می‌بینیم که کمتر به مصدق پرداخته شده، به این دلیل است که در فضای آموزش دانشگاه‌ها و مدارس در رابطه با اشعار نو کمتر مطلبی آمده است و حتی دانش‌آموز تا روزی که فارغ‌التحصیل می‌شود متوجه تفاوت‌های شعر کلاسیک با شعر نیمایی یا تفاوت شعر نیمایی با شعر سپید نمی‌شود.

وی افزود: شناخت جامعه از شاعران شعر نیمایی کم است و مصدق هم یکی از این شاعران است. متاسفانه استادان دانشگاهی و دانشجویان کمتر به حمید مصدق توجه کرده‌اند اما من علاقه زیادی به او و شعرهایش دارم و از خواندن این اشعار لذت می‌برم، از این رو به سراغ او بررسی آثارش رفته‌ام. 
 
نویسنده «زیباشناسی و جامعه‌شناسی دیوان حمید مصدق» با اشاره به ویژگی مهم آثار مصدق گفت: مهم‌ترین ویژگی‌ای که در شعرهای مصدق وجود دارد، بیان انتقادات است. او دائم در شعرهایش به آرمان شهر خود می‌پردازد و نقد خوبی از زمانه خودش دارد. طنازی و خیال‌پردازی شعرهای مصدق نیز نکته قابل توجه و مهمی است که شاید کمتر به آن توجه شده است. مصدق یک نقاد است که همراه با نقد خود پیشنهاداتی هم برای بهتر شدن اوضاع ارائه می‌دهد.
 
وی در پایان گفت: من هم قبول دارم که امروز کمتر در محافل ادبی حرفی از مصدق زده می‌شود؛ اما واقعیت این است که شاعران جوان توجه خاصی به او دارند و خیلی‌ها او را مرجع قرار می‌دهند و از او الگوبرداری می‌کند؛ اگر تضمینی از مصدق در آثار شاعران جوان نباشد، بدون شک اندیشه مصدق در آثارشان نمایان است.
 
کتاب «زیباشناسی و جامعه‌شناسی دیوان حمید مصدق»، به قلم رضا آسیابی در 170 صفحه و به بهای 30هزارتومان از سوی انتشارات فادیا راهی بازار نشر شده است.