شناسهٔ خبر: 60897 - سرویس دیگر رسانه ها

نقش موادشناسی علمی در پژوهش نسخ خطی ایرانی

«نقش موادشناسی علمی در پژوهش نسخ خطی ایرانی» در یکصد و دوازدهمین نشست مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب بررسی می‌شود.

​نقش موادشناسی علمی در پژوهش نسخ خطی ایرانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  یکصد و دوازدهمین نشست مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با «نقش موادشناسی علمی در پژوهش نسخ خطی ایرانی» اختصاص دارد.

در این نشست ماندانا برکشلی، عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی، استاد افتخاری دانشگاه ملبورن، عضو انجمن نسخ خطی اسلامی کمبریج و مدیر اسبق گنجینه موزه هنرهای اسلامی مالزی سخنرانی خواهد کرد.

در این نشست برکشلی با معرفی و بررسی لایه‌های مختلف پیکره نسخ خطی ایرانی بر اساس رساله‌های تاریخی دوره تیموری تا قاجار، به کالبدشناسی این نسخ خواهد پرداخت. برکشلی در پایان نقش فنون و مواد به کار گرفته شده در تولید نسخ خطی ایرانی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین مباحث در شناخت نسخ خطی، پژوهش و تحقیق درباره مواد و مصالح مورد استفاده در آنها ‌است که ‌نقش مهمی در ماندگاری یا تخریب نسخ خطی در طول تاریخ داشته است.
 
همچنین با توجه به این که در این رساله‌ها، مواد و فنونی برای تهیۀ کاغذ، آهار و مهره کردن آن و نیز قواعدی برای استفاده از رنگدانه‌ها ارائه شده است، در بخشی از این نشست نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی بر این مواد و فنون ارائه خواهد شد.
 
نشست «نقش موادشناسی علمی در پژوهش نسخ خطی ایرانی» با همکاری انجمن ایران‌شناسی، ساعت 15:30 تا 17:00 روز دوشنبه، 18 آذرماه 1398، در مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و دانشگاه، شماره 1182، (ساختمان فروردین)، طبقه دوم، واحد 8 برگزار خواهد شد. حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.