شناسهٔ خبر: 60951 - سرویس دیگر رسانه ها

کوروش سلیمانی: تجربه‌ای سخت در «سکوت سفید»/ به جای خشونت آرامش ترویج کنیم

کوروش سلیمانی کارگردان «سکوت سفید» درباره دلایل انتخاب این اثر نمایشی و مسائل جانبی که موجب متضرر شدن گروه نمایش شده است، توضیحاتی ارائه داد.

تجربه‌ای سخت در «سکوت سفید»/ به جای خشونت آرامش ترویج کنیم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کوروش سلیمانی کارگردان نمایش «سکوت سفید» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا  گفت: نمایشنامه تام استوپارد را به‌عنوان یک اثر خوش ساخت، سرراست و خوش ریتم مدنظر داشتم. به هرحال جایگاه استوپارد در درام‌نویسی دنیا مشخص است و همیشه علاقه مند بودم که نمایشی از او را روی صحنه ببرم.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باعث انتخاب این اثر نمایشی برای اجرا شد مسائلی است که در جامعه با آن‌ها روبرو هستیم و در این نمایش نیز مورد توجه قرار دارد. متاسفانه این روزها ما به خلوت و آرامش خودمان توجه نمی‌کنیم و اینکه لحظاتی را برای خود کنار بگذاریم برایمان اهمیتی ندارد. ما برای اینکه افراد نرمال و مفیدی در جامعه باشیم و از خشونتی که در جامعه متسری است، کم کنیم نیاز به آرامش داریم. در تئاتر نیز با احترام به کارهایی که به درستی از خشونت و صحنه‌های پرتحرک و خشمگین استفاده می‌کنند، صحنه‌های خشن زیادی را شاهد هستیم و انگار خشونت موجود در جامعه به صحنه تئاتر هم کشیده شده است از همین رو تصمیم گرفتم به سراغ این متن بروم.

این بازیگر سینما یادآور شد: معتقدم تئاتر باید پیش رو باشد نه پیرو بنابراین به جای خشونت می‌توان آرامش را در آن ترویج کند. همچنین تئاتر جدای از بحث زیبایی‌شناسی جایی امن برای مخاطب و خود هنرمندان است و این متن نیز اثری درباره آرامش و سکوت بود که در اجرا و میزانسن نیز تلاش کردم این مساله رعایت شود.

کارگردان نمایش «خرده‌نان» درباره داستان نمایش توضیح داد: جان براون فردی است خسته از روزمرگی و اتفاقاتی که در زندگی‌اش رخ داده، می‌خواهد با پس اندازش در یک بیمارستان اسکان یابد در حالی که هیچ بیماری نیز ندارد. تلقی جان براون به دلیل خاطره‌ای که در کودکی اش از بیمارستان دارد یک مکان امن است. این نمایش بیشتر از هر چیز مبارزه یک فرد برای رسیدن به آرامش و خلوت شخصی اش است.

وی درباره میزان استقبال از نمایش و بازخورد مخاطبان عنوان کرد: متاسفانه به دلیل اختلالی که دوهفته قبل در اینترنت رخ داد خیلی متضرر شدیم. تئاترهای ما به دلیل بنیه ضعیفی که دارند در چنین شرایطی با ضررهای جبران ناپذیری روبرو می‌شوند. این اتفاق برای ما دردآور بود و تنها با کمک دوستان و گروه نمایش و احترام به تماشاگران اندکی که در آن شرایط به دیدن کار آمده بودند، اجرا رفتیم.

سلیمانی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: معتقدم باید به هر شکلی که شده از گروه‌های تئاتری حمایت کرد و در شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر هوای تئاترهای روی صحنه را داشت. متاسفانه در اجرای این نمایش علی‌رغم رضایت بالای تماشاگران، تجربه سختی را از پشت سر گذاشتم اما چون شاهد بازخوردهای خوشایندی بودیم، از اجرای کار سربلند بیرون آمدیم.

بازیگران این اثر نمایشی به ترتیب حروف الفبا آناهیتا اقبال‌نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی، الهه شه‌پرست هستند.

«سکوت سفید» داستان زندگی شخصی به نام جان براون است که از یک گذشته سخت و پیچیده به یک بیمارستان می‌رود و با پول زیاد قصد دارد در این بیمارستان بستری شود تا بتواند به آرامش برسد در حالی که هیچ بیماری ندارد. چالشی که بین جان براون و پزشک و پرستاران این بیمارستان بر سر بستری شدن او در بیمارستان شکل می‌گیرد، اساس نمایش را می‌سازد.

این اثر نمایشی از ۱۹ آبان تا ۱۹ آذر ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.