شناسهٔ خبر: 61528 - سرویس دیگر رسانه ها

قهرمان «روز صفر» نماینده تفکر مدافعان امنیت است/ یک روایت واقعی

سعید ملکان کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» در نشست رسانه‌ای این فیلم ضمن اشاره به واقعی بودن داستان فیلم، تاکید کرد قهرمان این فیلم نماینده تفکر مدافعان امنیت کشور است.

قهرمان «روز صفر» نماینده تفکر مدافعان امنیت است/ یک روایت واقعی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ نشست خبری فیلم سینمایی روز صفر به کارگردانی سعید ملکان عصر امروز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه باحضور کارگردان و دیگر عوامل این فیلم سینمایی و فرزاد حسنی مجری نشست در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

سعید ملکان درباره انتحاب این سوژه برای فیلم اول خود در مقام کارگردان گفت: این فیلم اول نه شاید فیلم آخر من باشد. این سوژه برای من بسیار جالب بود و خوشحالم که این فیلم را جلوی دوربین بردم.

ساعد سهیلی نیز درباره بازی در این فیلم توضیح داد: خوشحالم که بعد از ۲ سال دوری از سینما با این فیلم بازگشتم. در واقع یکی از دلایلی که این نقش را بازی کردم تفاوت آن بود نقشی که برای آن کنجکاو بودم و به نوعی خود را وکیل این کاراکتر می‌دانم. در واقع برای من مهم بود که بدانم چه اتفاقی برای یک آدم ساده و دست فروش رخ می‌دهد که به چنین شخصیتی می‌رسد.

امیر جدیدی نیز در ادامه این نشست گفت: در سینمای ما کم پیش می‌آید که چنین نقشی نوشته شود و بی شک بسیاری از بازیگران دوست دارند این نقش را بازی کنند و من خوشحالم این نقش را پذیرفتم.

بودجه تولید روز صفر ۸ میلیارد تومان بود

سعید ملکان درباره هزینه تولید این فیلم بیان کرد: بودجه تولید این فیلم ۸ میلیارد تومان بود، البته قرار بود بنیاد سینمایی فارابی بخشی از هزینه تولید را تأمین کند اما چند روز مانده به آغاز فیلمبردای از این کار صرف نظر کردند و این فیلم را یک پروژه جذاب نمی‌دیدند، در چنین شرایطی از دوستانم کمک گرفتم.

وی درباره فیلمنامه بیان کرد: طرح اولیه فیلم را آقای اصفهانی نوشته بود که من به همراه بهرام توکلی فیلمنامه روز صفر را نوشتیم.

وی همچنین درباره حضور کمرنگ زنان در فیلم تاکید کرد: این فیلم ۲ بخش جاسوسی و عملیاتی دارد، بخش اول یک شخصیت مهم دارد و بخش دوم که عملیاتی است، اصولاً بازیگران مرد حضور داشتند.

ملکان درباره موسیقی فیلم گفت: افشین عزیزی همچنان در حال ساخت موسیقی فیلم است و آنچه که امروز در این فیلم شنیدید موسیقی انتخابی بود.

سهیل دانش اشراقی طراح صحنه این فیلم بیان کرد: بیشتر لوکیشن‌های فیلم در ایران ساخته شده است و ما تمام تلاش خود را کردیم که به خواسته ملکان که به خوبی می‌داند چه چیز می‌خواهد نزدیک شوم. فیلمبرداری روز صفر بیشتر در ایران بود و ملکان به خوبی می‌دانست چه چیز می‌خواهد و ما تمام تلاش خود را کردیم تا به آنچه که کارگردان می‌خواهد نزدیک شویم.

امیر ملک‌پور طراح لباس نیز توضیح داد: باتوجه به جغرافیایی که در آن بزرگ شدم با لباس قوم بلوچ و پاکستان آشنا بودم همچنین با تجربه همکاری در شبی که ماه کامل شد، توانستم طراحی لباس را انجام دهم.

دنبال قهرمان غیرکلیشه‌ای بودیم

ملکان در توضیح اینکه شخصیت مأمور چرا باید به ابرقهرمان‌های سینما هالیوود نزدیک باشد تاکید کرد: علاقه‌ای ما این بود که برای شخصیت مأمور از قالب کلیشه سینمای ایران خارج شویم، البته هیچ اغراقی برای این نقش وجود ندارد این درحالی است که در هالیوود اغراق‌های بسیاری دارد اما همه آن را باور می‌کنند، اما چون تماشاچی عادت به چنین شخصیتی در سینمای ایران ندارد آن ر اغراق شده می‌داند.

میثم مولایی تدوینگر روز صفر نیز گفت: اعتمادی که سعید ملکان و بهرام توکلی به تدوینگر داشتند باعث ایجاد اشتیاق برای من شد که بتوانم تمام تلاش خود را برای این پروژه داشته باشم. نیمه اول از تدوین ریتم پایین‌تری برای روایت قصه دارد، نیمه دوم ریتم قصه تند می‌شود.

ملکان در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: بهترین انتخاب من برای نقش ریگی ساعد سهیلی بود و او توانست نقش خود را به خوبی ایفا کرد. قطعاً ساعد توانایی خوبی در بازیگری دارد و تجربه همکاری را با وی داشتم این را ثابت کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: داستان فیلم کاملاً واقعیت دارد و انگیزه ام برای ساخت این فیلم این بود که دوست داشتم برای آدم‌هایی که برای امنیت ما تلاش می‌کنند فیلم بسازم و همچنین نشان دهم که این افراد نباید طلبکار باشند چرا که این شغل را خودشان انتخاب کرده‌اند.

فراستی: روز صفر بهترین فیلم جشنواره است

مسعود فراستی منتقد سینما با حضور در این نشست گفت: تبریک می‌گویم به همه سینمای ایران چرا که اولین فیلم ملی اکشن و امنیتی ایران ساخته شد به عوامل تبریک می‌گویم. این فیلم که از نظرم نه فیلم اول کارگردان بلکه فیلم دهم آن است نشان داد که سعید ملکان تکنیک بلد است و این فیلم بهترین فیلم جشنواره است.

ملکان در ادامه بیان کرد: این فیلم براساس واقعیت و نه تخیل ساخته شده است و شخصیت جدیدی نماینده یک تفکر است که برای دفاع از امنیت کشور تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: هیچ جای از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نشان داده است و بیشتر مدارس و محل اردوی تروریست‌ها در پاکستان است.

امیر جدیدی قبول نمی‌کرد، این فیلم را نمی‌ساختم

ملکان همچنین درباره انتخاب امیر جدیدی بیان کرد: هر کدام جای من بودید برای این نقش گزینه دیگری جز جدیدی نداشتید وباید بگویم که اگر او قبول نمی‌کرد من این فیلم را نمی‌ساختم.

جدیدی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: تجربه بازی در چنین کارکتری را نداشتم و باید چیزهای بسیاری یاد گرفتم و امیداوارم به خوبی نقش را بازی کرده است.

ملکان در پاسخ به این پرسش که گویا برخی از عوامل فیلم در آلمان از گروه جدا شده‌اند توضیح داد: آنچه در برلین رخ داد کاملاً درست است و چیزهایی از ما دزدیده شد اما نمی‌توانم با آبروی آن‌ها بازی کنم و اسم آنها را بیاورم.

ملکان در پایان در جواب این سوال که آیا بعد از شهادت سردار سلیمانی سکانسی به فیلم اضافه شده است، گفت: زمان که شهید سلیمانی ترور شد ما در آلمان بودیم و نمی‌توانستیم سکانسی از این شهید بزرگوار در فیلم داشته باشیم.